Když Mark Zuckerberg v roce 2004 vymýšlel Facebook, asi těžko mohl předpokládat, že stvoří internetového giganta, který bude vedle Googlu patřit k nejnavštěvovanějším stránkám internetu na celém světě. Facebook během třinácti let své existence skutečně narostl do obřích rozměrů a z projektu studenta Harvardu určeného primárně pro ostatní univerzitní studenty se stal byznys v hodnotě přes půl bilionu dolarů a více než dvěma miliardami uživatelů.
Facebook nejprve zcela vyšachoval sociální síť MySpace provozovanou Microsoftem a následně naprosto zastínil sociální síť Google+ od Googlu, která se nikdy nedokázala plně prosadit. Na Facebook na poli sociálních sítí dotahoval Instagram, což Mark Zuckerberg vyřešil tak, že za miliardu dolarů Instagram koupil a obě sociální sítě tak nyní fungují propojeně a vzájemně si nekonkurují.
Byznysová strategie Facebooku je nelítostná. Konkurenci se snaží buď pohltit nebo ji vlastními novýmmi funkcemi prakticky zcela dostat ze hry. To se stalo například v případě Snapchatu, který v okamžiku, kdy možnost nahrávat krátká videa, která po 24 hodinách zmizí, byla přidána na Instagram v podobě instastories. Dominantní konkurent na poli aplikací na posílání textových zpráv Whatsapp byl pak stejně jako Instagram koupen za rekordních 19 miliard dolarů a nyní tak funguje po boku facebookového Messengeru.
Nyní se Facebook chystá proniknout do nového segmentu, ve kterém dosud nepůsobí. Internetový technologický magazín Motherboard informoval o tom, že Facebook se chystá přidat funkci rychloseznamky, která - jak správně hádáte - je více než inspirována populárním Tinderem. I na facebookové seznamce budete moci rychle odmítnout jednotlivé uživatele podle fotek a krátkého popisku, nebo můžete projevit chuť se s nimi sejít. To samé mohou udělat oni, a pokud máte v zájmu o schůzku shodu, aplikace vám umožní dohodnout si termín a místo setkání. Na rozdíl od Tinderu bude Facebook nabízet ke schůzce i přátele, s nimiž uživatel delší dobu nebyl v kontaktu, a ne jenom neznámé lidi.
Facebook spustil testovací provoz seznamovací aplikace pro vybrané uživatele na území kanadského Ontaria a Nového Zélandu a na základě jejich reakcí a podnětů v řádu několika měsíců chystá spustit ostrý provoz nové funkce pro Facebook jak na telefonech s operačním systémem Android, tak pro iPhone. Pokud by Facebooku záměr vyšel, stal by se pak už prakticky nesesaditelným králem sociálních sítí, kterému by konkuroval vyjma lokálních kopií typu ruského vKontakte a čínského Sina Weibo už jen Twitter, který je se postupně stává spíše než sociální sítí rychlou zpravodajskou platformou. Je jen otázka času, kdy se Facebook pokusí zbavit se i tohoto svého největšího konkurenta.
Tady se podívejte na důkazy smutné pravdy o tom, že Facebook se z dobrého sluhy stává špatným pánem.