fb pixel
Vyhledávání

Digitální daň v Česku: Rozpoutá zkasírování Facebooku a Googlu obchodní válku s USA?

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Myslíte si, že zkasírovat globální korporace, které v naší zemi sice působí, ale platí tu minimální daně, je jednoduché? To si naši politici mysleli také, jenže plán zavádět digitální daň na americké firmy typu Facebook nebo Google není snadné jako vzít dítěti lízátko nebo zvýšit spotřební daň. Spojené státy totiž varovaly Česko, a dokonce mu vyhrožují odvetou. Tohle bude ještě zajímavé.

Martin Miko
Martin Miko 21.1.2020, 11:28

USA se nelíbí náš plán

USA se příliš nezdá český nápad zavést digitální daň pro všechny nadnárodní korporace typu Google nebo Facebook, jak uvedly Hospodářské noviny, které odkazují na důvěrný anonymní zdroj z Washingtonu. Nicméně naši poslanci by měli v následujících týdnech řešit tuto novou daň, která by mohla naší zemi přinést do státního rozpočtu několik miliard korun. Spojené státy podobným způsobem pohrozily na konci minulého roku Francii, a to až 100% cly na některé jejich zboží. Konkrétně u Francie by se jednalo o dodatečné clo na francouzské zboží o objemu 2,4 miliardy dolarů, což je v přepočtu 55 miliard korun. Přesto se však Francie rozhodla už loni, že digitální daň zavede a Itálie se plánuje přidat.

Každopádně český plán je takový, že by internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur a zároveň s obratem v Česku nad 100 milionů korun, by měli tuto daň ve výši 7 % platit. Důvod je samozřejmě jasný, a to ten, že internetoví giganti typu Google, Apple nebo Facebook zde platí mnohem menší daně než například tuzemský Seznam. V minulosti se totiž několikrát ukázalo, že Google v Česku odvedl na daních třicetkrát méně než Seznam.cz, což vzhledem k tomu, že mají obě firmy stejný podíl na trhu, nedává žádný smysl.

Za těchto okolností je 7% daň zanedbatelná částka, kterou by měly všemi známé korporáty na daních zaplatit „s prstem v nose“, jenže nic není, jak se zdá. Tito globální giganti jsou povětšinou americké firmy, takže je logické, že se to Spojeným státům příliš nelíbí a argumentují tím, že by naše digitální daň mohla poškodit jejich firmy. To je samozřejmě nesmysl. České ministerstvo financí totiž počítá s tím, že by naše země získala touto daní zhruba 5 miliard korun. Tato suma by měla být pro americké giganty marginální, jenže zde pravděpodobně panuje obava z toho, že by podobnou daň zkoušely zavádět i další státy.

Problém je v tom, že například Facebook využívá ke danění Irsko, kde je pro něj nejvýhodnější danění. Přitom by bylo správné to, aby danil v Česku. EU se totiž prozatím na společné dani nedohodla, a proto se jednotlivé státy unie rozhodly, že budou jednat samy na vlastní pěst.

Česko by rádo zavedlo digitální daň už v polovině roku 2020 a my prozatím můžeme jen spekulovat nad tím, jak by mohla USA oficiálně zareagovat. Někteří experti pokládají toto rozhodnutí za velkou chybu, která by teoreticky mohla poškodit české exportéry, kteří obchodují se Spojenými státy. Česká verze digitální daně je navíc dvakrát vyšší než ta francouzská. Nemůžeme se divit, že se ekonomové obávají toho, že by daň zhoršila obchodní vztahy USA s ČR.

Mělo by Česko s digitální daní počkat na případné rozhodnutí Evropské unie nebo se rozhodnout samostatně a pořádně všechny ty výdělečné korporáty zkasírovat?

Podobné články

Doporučujeme

Další články