Zbožný a vzdělaný Václav
Přemyslovský kníže Václav představuje jeden z tradičních symbolů našeho státu. Proto vlastně není žádný div, že se Den české státnosti stanovil na den, který je s tímto Přemyslovcem spojen. Právě 28. září v roce 935 (pravděpodobně – stoprocentně se to historikům nepovedlo doložit) byl kníže Václav zavražděn, a to na popud a také za přímé účasti svého bratra Boleslava. Václav vládl českému knížectví nedlouho, ale právě mučednická smrt, o kterou se zasloužil jeho bratr, z něj učinila nesmrtelného a posléze svatého. Vzhledem k tomu, že o skutečném životě knížete se toho opravdu validního tolik neví, tak zde byl a je velký prostor pro legendy. Historikové tak poukazují na celou řadu nejasností a růzností, které jsou s Václavem spojené.
Co je ale pravda, je to, že byl nejstarším synem knížete Vratislava a Drahomíry a narodil se na počátku 10. století, údajně v roce 907, stejně jako to, že se jednalo o hluboce věřícího člověka, plně oddaného křesťanské víře. Velmi blízko měl ke své babičce Ludmile, která do něj křesťanské hodnoty vštěpovala a naučila ho také číst a psát, což tehdy nebylo nic samozřejmého. Václavův děd byl Bořivoj, první přemyslovský kníže, jehož existence byla skutečně doložena.
Po smrti svého otce v roce 921 se Václav stal hlavou knížectví. Byl ale velice mladý, a tak za něj dočasně vládla babička Ludmila a matka Drahomíra. Za vlády knížete Václava se dařilo církvi, kterou panovník hojně podporoval. Zakládal kostely, podporoval kněží. Prostě morální, zásadový, ale také rozhodný, nekompromisní a rázný – tak jej popisují dobová svědectví.
Václavovi byla často vyčítána jeho vazba na saského vévodu východofranckého krále Jindřicha Ptáčníka. Poté, co bavorská a saská vojska pod jeho velením vtrhla do Čech, tak Václav sklonil hlavu a podepsal mírovou smlouvu, z níž vyplývala povinnost platit roční poplatky za neútočení. Ale každá mince má dvě strany a díky tomuto spojenectví máme dnes chrám sv. Víta. Jakto? Právě toto spojenectví s Jindřichem Ptáčníkem Václavovi umožnilo, že mohl převézt ostatky sv. Víta na Pražský hrad, kde kníže nechal postavit rotundu, která se v průběhu staletí rozrostla v chrám sv. Víta.
Hanebná bratrovražda
Legendou a světcem se Václav stal díky své smrti. Byl zavražděn ve Staré Boleslavi 28. září roku 935 (prý; dříve se udávalo, že to bylo v roce 929, ale pozdější objevy dávají za pravdu převážně verzi s rokem 935). Václav měl pobývat tou dobou v sídle svého bratra Boleslava, kde se den předtím účastnil hostiny a následně tam i přenocoval. Druhý den ráno, právě 28. září, se zbožný panovník vypravil na ranní bohoslužbu.
Právě u vstupu do kostela ho Boleslav se svojí družinou napadl a měl to být právě Boleslav, kdo měl svého bratra napadnout jako první. Některé zápisy z té doby tvrdí, že Václav první útok odrazil, ale nakonec podlehl přesile, byl zabit některým ze členů Boleslavovy družiny. O důvodu této bratrovraždy se také vedou diskuze. Dle některých byly důvody mocenské spory mezi sourozenci, kdy Boleslav nesouhlasil s Václavovým přístupem k Jindřichu Ptáčníkovi, jiní tvrdí, že problémem byla panovníkova přílišná snaha o christianizaci země.
Ať už to bylo, jak to bylo, z knížete Václava se stal mučedník. Jeho ostatky byly po třech letech přemístěny do rotundy sv. Víta, což tehdy de facto představovalo kanonizaci. A kult panovníka, který bdí nad českými zeměmi, byl na světě a v průběhu všech historických epoch byl nadále prohlubován. Svoji velkou roli v něm sehrál i takový velikán naší historie, jako byl Karel IV., a to díky svému dílu Nová historie o sv. Václavu, mučedníku a českém vévodovi. A koneckonců k Václavovi se vážou i korunovační klenoty, které Otec vlasti nechal vytvořit a které nesou jméno svatého knížete.
Symbolem jednou, napořád
Během národního obrození byl právě kult svatého Václava brán jako symbol české státnosti a národního uvědomění. Bohužel, byl ale také později i zneužitý, a to za druhé světové války, kdy tradici kolem svatého Václava zneužili nacisté a také protektorátní vláda kolaborující s nacistickou mocí. A právě tento fakt málem také přispěl k tomu, že Den české státnosti málem nebyl s Václavem spojený. Ale sporných bodů bylo více… V roce 2000 o tomto dni začali politici jednat a diskutovat. A velmi hlasitě. Jedním z těch, co svůj nesouhlas vyjadřoval velmi hlasitě a plamenně byl tehdejší premiér Miloš Zeman, který tomuto středověkému světci přiřkl dokonce nálepku servilního kolaboranta. Některým jiným zase vadilo, že jde o církevní svátek, nebo to, že datum odkazuje na neveselou, ba přímo tragickou událost naší historie. Komunisté opět vytáhli Ptáčníka – v jejich očích byl Václav slaboch, který německému panovníkovi platil výpalné. Takže vidíte, nebyla to jen protektorátní kolaborace, jež nás málem připravila o Den české státnosti na svatého Václava.
Každopádně pro většinu veřejnosti je kníže Václav jednou ze zásadních postav naší historie. A je jedno, že v čele Českého knížectví stál nedlouhou dobu a skutečnou legendou a opěvovaným panovníkem se stal až po své smrti. A je jím dodnes.
Na rovinu, vy si umíte představit, že by na Václavském náměstí stála jiná socha než ta se svatým knížetem? My tedy ne.