Za vším stojí konstruktér František Janeček
Za vznikem Jawy stál český konstruktér a vynálezce František Janeček, který se narodil v roce 1878 v Klášterci nad Dědinou. Po studiu vyšší státní průmyslové školy v Praze se rozhodl pro studium elektrotechniky na Vysoké škole technické v Berlíně. Po studiích nastoupil na pozici konstruktéra ve firmě Schuckert a spol. a poté byl pověřen jako dohled nad výstavbou továrny na dynamickoelektrické stroje v holandském Maarssenu, kde si v roce 1901 přihlásil svůj první patent. Ve volném čase zde studoval 6 semestrů na Vysoké škole polytechnické v Delftu.
V roce 1904 se vrátil zpět do Čech. Domů si přivezl ženu Johannu Carolinu Strick van Linschotenovou, se kterou se seznámil shodou náhod. Její otec byl starosta Maarsenu a zámožný šlechtic a během Janečkova pobytu v Holandsku ho omylem srazil cestou do práce. Janečkovi se v Čechách dařilo. Ihned po návratu se stal šéfem všech továrních dílen v Kolbence. Tehdy mu bylo pouhých 28 let. K tomu se živil jako tlumočník holandštiny. K motocyklům se dostal až v roce 1907, když v Praze na Tylově náměstí koupil secesní dům a zakoupil svou první motorku značky FN. Během dalších dvou let cestoval po Evropě a pečlivě se seznamoval s výrobou motocyklů.
V roce 1912 si založil svou vlastní dílnu a zároveň pokusnou laboratoř, kde zaměstnával až 12 osob. V roce 1921 vstoupil jako společník do firmy Kohoutek a spol., která se věnovala výrobě psacích a šicích strojů a kovového zboží. Zároveň se zde začalo s výrobou zbraní včetně ručních granátů.
Vzhledem k faktu, že v Československu se vyráběly motocykly od roku 1899, a v roce 1928 už bylo na československém trhu 21 výrobců motocyklů, měl Janeček velice složité rozhodování. Všiml si však, že téměř všechny motocykly byly vyráběny malosériovou výrobou. Jeho cílem bylo vyrábět motocykly ve velkovýrobě a nehodlal ztrácet čas ani energii na vývoj stroje, proto se rozhodl, že koupí licenci na motocykl Wanderer 500 OHV. Navíc ve firmě došlo k rozhodnutí, že zahájení výroby Wandereru v Čechách bude probíhat pod novou značkou. Spojením jmen Janeček a Wanderer vznikl název JAWA. 17. srpna 1929 byla značka zapsána na patentním úřadě a 9. října byla zahájena výroba.
V roce 1930 jste Jawu pořídili za 15 tisíc korun
První motocykl z dílny Jawa byl poprvé představen na Pražském autosalóně 23. října 1929. Od svého německého předchůdce se lišil především tvarem palivové nádrže. Jednosedadlová verze motocyklu vážila 175 kg a dosahoval rychlosti až 95 kilometrů za hodinu. Co se týče průměrné spotřeby, tak se pohybovala kolem 5 až 6 litrů na 100 kilometrů. Cena nové Jawy byla stanovena na necelých 15 tisíc korun. Za přívěsný vozík byste si připlatili další 2 tisíce korun.
V současné době se firma jmenuje Jawa Moto spol. s.r.o. a sídlí v Týnci nad Sázavou a majitelem této společnosti je podnikatel Jiří Gerle. V prodeji jsou dva typy motocyklů – JAWA 50, JAWA 125, JAWA 250, JAWA 350 a JAWA 660.
A zde je 5 typů lidí, které potkáte na závodním okruhu.