KOMENTÁŘ: Volby nevyhrávají silní politici, ale data a emoce. Mohla mít Cambridge Analytica prsty i v politickém vývoji v Česku? – G.cz
Vyhledávání

KOMENTÁŘ: Volby nevyhrávají silní politici, ale data a emoce. Mohla mít Cambridge Analytica prsty i v politickém vývoji v Česku?

Lež, ve které Jiří Drahoš chválí Miroslava Kalouška je vytržena z kontextu a  citát má jiný význam než se zdá. Zemanova propaganda zkouší udělat z Drahoše milovníka uprchlíků a Kalouska. Sociálními sítěmi se šíří spousta lží, které se zakládají na polopravdách. Tento obrázek vyšel v podstatě v den 1. kola prezidentských voleb a shrnul téměř všechny lži na jeden obrázek. + DALŠÍCH 7 FOTEK + DALŠÍCH 8 FOTEK

Přemýšleli jste někdy nad tím, kdo ovládá zákulisí voleb? Podle iRozhlas.cz se dezinformační kampaně z Kremlu průkazně týkaly 16 voleb po celé Evropě, včetně Česka. Nyní se ukázalo, že poradenská společnost Cambridge Analytica, která využívala citlivá data desítek milionů uživatelů Facebooku, pomáhala s kampaní pro vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Je možné, že CA ovlivnila i některé z voleb v Česku?

Martin Miko
Martin Miko 31.7.2019, 11:17

Vítěz voleb? Data a emoce!

Co si budeme povídat, všichni už dávno víme, že volby jsou především o marketingu, o čemž nás už dlouhá léta přesvědčuje Babišova skvěle propracovaná kampaň, za kterou stojí profesionálové z branže. Podle experta na dezinformace Jakuba Kalenského byly za posledních 5 let ruské dezinformační kampaně přítomny u 16 voleb a referend v rámci celé Evropy, a to včetně České republiky. V rámci voleb do Poslanecké sněmovny i prezidentských voleb jsme na podobné kampaně narazili mnohokrát. Jen si vzpomeňme na proruské weby, vlastenecké a prozemanovské skupiny na Facebooku, které šířily bludy o Jiřím Drahošovi nebo články o migrační krizi, které nahrávaly do karet SPD.

V rámci prezidentských voleb v Česku v roce 2018 to bylo naprosto očividné. Jistě si ještě vybavíte, kolik fantaskních dezinformací plulo po celém internetu. Z Drahoše byl ze dne na den vítač, nejlepší kamarád Miroslava Kalouska, iluminát, fanoušek Merkelové, zloděj vědeckých objevů svých spolužáků, přímý posluhovač Sorose, zvrácený pedofil, který osahával studentky, a tak dále. Celá kampaň proti Drahošovi tehdy odstartovala, jakmile průzkumy ukázaly, že má největší šanci na to stát se příštím prezidentem. V rámci druhého kola to bylo ještě intenzivnější a všichni moc dobře víme, jak to dopadlo. V rámci osvěžení paměti si můžete v následující galerii připomenout nejrozšířenější fake news o Jiřím Drahošovi.

Ruské dezinformační kampaně nejsou vedeny jen v postkomunistických zemích, ale i v západní Evropě. Mají za cíl zmást názory občanů, měnit veřejné mínění a vše je zaměřeno spíš na emoce, jak jste mohli postřehnout v rámci prezidentské kampaně v Česku. A nedělejte si iluze, že v jiných zemích to je jinak. Jen se tlačí na jiná citlivá místa.

Kontroverzní poradenská společnost Cambridge Analytica řešila kampaně raději skrz data než pocity. Tato firma sice skončila v roce 2018 kvůli skandálům s nakládáním s citlivými daty. Svou činností však dokázala ovlivnit volby v mnoha zemích, a to včetně prezidentské kampaně Donalda Trumpa. Nově se ukázalo, že Cambridge Analytica pracovala i na kampani za vystoupení Velké Británie z Evropské unie, což bylo v minulosti popíráno.

A proč byla a je Cambridge Analytica tak kontroverzní? Protože v minulosti získávala podvodem citlivá data desítek milionů uživatelů ze sociálních sítí, díky čemuž posléze vyvinula počítačové aplikace, které dokázaly efektivně zacílit reklamu. Díky těmto datům tak byla CA o krok napřed před konkurencí.

Také vás napadlo, jestli se náhodou časem nedozvíme, že Cambridge Analytica pomáhala i v rámci některých voleb v České republice? Před pár lety se hovořilo o tom, že na území ČR působila v rámci spolupráce s ruskou firmou Lukoil, pro kterou pracoval Zemanův poradce Martin Nejedlý. Nechceme vytvářet konspirační teorie, ale zamyšlíme se nad tím, který aktivní vysoký politik je v blízkém kontaktu s prezidentem, disponuje takřka neomezenými financemi a podezřele dobře se mu v politice daří. Neznáte někoho takového? Přemýšlejte.

A zde vás zřejmě nepotěší České dráhy, která nás budou nuti jíst svíčkovou se šesti z plastového obalu na zemi v chodbě.

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu