Falešné účty i obchodování s daty uživatelů: 5 skandálů, které ničí pověst Facebooku

Obrázek uživatele vaclav.roman
04.02.2019, 11:18

Nejznámější a nejrozšířenější sociální síť světa byla spuštěna přesně před 15 lety. Zpočátku ji užívali jen studenti amerického Harvardu, postupně pak dobyla celý svět a stala se fenoménem, který nemá obdoby. Mimořádný úspěch vystřelil Marka Zuckerberga mezi nejbohatší lidi planety. Ne vždy to však šlo hladce, kolem Facebooku propukla celá řad kauz a skandálů. Podívejme se na ty nejzásadnější.

1. Skandál Cambridge Analytica

Kauzy této sociální sítě se nejčastěji točí kolem toho, že společnost Facebook nedokáže dostatečně ochránit soukromí svých uživatel. To bylo jádrem skandálu, který byl spojen s poradenskou firmou Cambridge Analytica, za což následovaly tučné pokuty. Konzultační firma se měla dostat neoprávněně k datům až 87 milionům uživatelů sítě Facebook a údaje pak zneužít pro politické účely. Konkrétně pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa v roce 2016. Facebook do roku 2015 zpřístupňoval vývojářům aplikací data těch, kdo využívali danou službu, ale také jejich přátel. Když kauza propukla, informoval Facebook, že tuto problematiku již dávno vyřešil. Ze skandálu kolem poradenské firmy Cambridge Analytica je však patrné, že ne zcela dostatečně.

2. Kupování dat uživatelů

Společnost Facebook v roce 2016 spustila program, v rámci kterého platila uživatelům za to, že jim poskytli možnost sledovat jejich soukromé chaty, fotky, adresy navštívených internetových webů či údaje o tom, kde se zrovna nacházejí. Byla k tomu využívána aplikace pro chytré telefony. Informoval o tom blog TechCrunch, podle kterého měli uživatelé dostávat až 20 dolarů měsíčně (asi 450 korun). Jednalo se o aplikaci Facebook Research, do které se mohli zapojit i teenageři, u nichž museli možnost sběru dat schválit rodiče. Podle vyjádření Facebooku šlo o zcela normální průzkum trhu. Agentura DPA se však domnívá, že firma mohla shromažďovat i údaje osob, které s lidmi zapojenými do průzkumu komunikovali. A jsme zase u nedostatečné ochrany soukromí uživatelů.

3. Objednávali si fake news?

Zuckerberg čelil v loňském roce také kauze kolem společnosti Definers Public Affairs, již měla jeho firma využívat v boji proti konkurenci, o které měla zveřejňovat očerňující články. Odstupující šéf veřejné politiky Facebooku Elliot Schrage, přiznal že Facebook chtěl zveřejňovat negativní informace o konkurenci, vyvrátil však tvrzení, že by od společnosti Definers Public Affairs požadoval vytváření fake news a šíření dezinformací.

4. Žaloba kvůli údajné pomoci teroristům

V roce 2016 čelila společnost Facebook žalobě kvůli údajné pomoci teroristům. Podaly ji rodiny několika amerických obětí atentátů, které byly spáchány Palestinci v Izraeli. Po sociální síti žádaly náhradu ve výši jedné miliardy dolarů (asi 24,5 miliardy korun). Právníci tvrdili, že palestinská militantní skupina Hamás využila síť Facebook k přípravě zmíněných útoků. Tato kauza zatím nebyla dořešena.

5. Stovky falešných účtů z Íránu a Ruska

Uživatelé Facebooku se stali terčem dezinformační kampaně v takovém rozsahu, až společnost musela zatáhnout za záchrannou brzdu a smazat stovky falešných účtů. Konkrétně bylo z Facebooku a Instagramu smazáno přes 650 stránek, skupin a účtů, které byly „řízeny“ z Íránu, či byly napojeny na ruské tajné služby.

Odrazem všech těchto a jim podobných kauz je, že dochází ke snižování aktivity na největší sociální síti. Například zatímco v roce 2017 zveřejňovalo nový obsah alespoň jednou měsíčně 61 % uživatelů, v loňském roce to bylo jen 59 %.

A zde si můžete přečíst, že Zuckerberg chtěl původně hodnotit studentky podle vzhledu: Jak se před 15 lety zrodil Facebook?


Komentáře

Doporučeno pro vás