fb pixel Letadla padají, letiště vybuchují. Cestujte vlakem. Zde je 15 nejkrásnějších nádraží světa. – G.cz
Vyhledávání

Letadla padají, letiště vybuchují. Cestujte vlakem. Zde je 15 nejkrásnějších nádraží světa.

Zdroj: Profimedia.cz

Dnes ráno vybuchla bomba na letišti v Bruselu, před týdnem spadlo v Rusku letadlo. Zdá se, že létání už není nejbezpečnější způsob cestování. Začněme objevovat krásy kolejí.

Radek Kovanda
Radek Kovanda 22.3.2016, 09:02

Statisticky je letadlo možná stále bezpečné, ale stojí to za ten strach? Copak jste cítili někdy úzkost, když jedete vlakem? Ne všechno se totiž dá měřit čísly.

Všichni jistě znáte z fotek nebo z filmů majestátní budovy a velkolepé prostory nádražních ikon, jakými jsou Grand Central Terminal v New Yorku, Gare de Lyon či Gare du Nord v Paříži nebo King’s Cross a St. Pancreas v Londýně.

Existují ale i menší, stranou našich blízkých dopravních cest a uzlů, přitom ale neméně pěkná, ba možná ještě hezčí a zajímavější nádraží.

1. Helsinky Central, Finsko

Tohle nádraží vznikalo ještě v době, kdy bylo Finsko součástí Ruska jako autonomní velkoknížectví, ale ve vzduchu již byla cítit touha po úplné nezávislosti a samostatnosti. Ta se projevovala i v umění a budova helsinského hlavního nádraží (postavená v roce 1914) je jedním z nejrannějších děl tohoto neoficiálního směru.

Architektura symbolizující staré finské báje s vysokými žulovými fasádami, z nichž na nás přísně shlížejí obři s lampami v nadživotně dimenzovaných rukou. Stráží několik poměrně skromných a nenápadných vchodů, kterými se dostanete dovnitř, do velkých klenutých sálů, které jsou ale díky osvětlení velmi útulné a osobní. Jsou zde krámky i kavárny, restaurace i rozlehlá a tichá čekárna.

2. Chhatrapati Shivaji Terminus, Mumbai (dříve Victoria Terminus, Bombaj), Indie

Majestátní komplex budov, který je dnes na seznamu Světového dědictví UNESCO, postavili společnými silami Britové a Indové podle projektu architekta Fredericka Williama Stevense (pro kterého se tohle bombajské nádraží stalo životním dílem) k poctě Viktorie, anglické královny a první císařovny Indie. Stavba nádraží trvala deset let, slavnostně bylo otevřena roku 1888. Styl je sice obecně novogotický, inspirovaný londýnským nádražím St. Pancreas, ale jinak se v něm mísí tento západní sloh s východní architerkturou indických paláců. Dodnes tu stojí, byť po indicku ‚ušmudlané‘, a denně jím projdou neuvěřitelné tři miliony cestujících.

3. Kazaňské nádraží, Moskva, Rusko

Svou velkolepostí a zdobností jsou známy hlavně místní stanice metra, ale stejně tak tohle největší moskevské nádraží, z něhož vyjíždějí například vlaky na transsibiřskou magistrálu. Po architektonické stránce je dílem Alexeje Ščuseva, který pracoval jak pro cara, tak později pro Stalina (vyprojektoval kupříkladu i Leninovo mauzoleum), a v případě tohoto nádraží ‚sloužil‘ oběma – stavělo se v letech 1913 až 1940. Mísí se zde hned několik stylů: staroruský sloh, rokoko a secese.

4. Lahore Junction, Pákistán

Tohle nádraží připomíná cosi na způsob armádního leporela. A není se co divit – bylo postaveno v letech 1859-60, tedy jen pár let po Velkém indickém povstání, kdy bylo město Lahore opevněnou britskou pevností. Dodnes jsou zde k vidění mnohé prvky z té doby, které jsou zároveň ozdobné i funkční. Například úzké štěrbiny ve zdech mají ornamentální funkci, ale také se do nich daly zapřít tehdy právě vynalezené první kulomety.

Mezi vysokými neogotickými sloupy a kovovými zástěnami s filigránskými mozaikami se to hemží lidmi všech společenských vrstev – čekají na vlak nebo na své příbuzné, kteří některým z mnoha spojů mají přijet. Na pravidelně zametaných podlahách tu jedí, spí nebo si dokonce perou prádlo.

Starou architekturu doplňují nápisy v domorodé urdštině i angličtině, ale také vývěsní cedule s emblémy McDonald’s a Pizza Hut, jejichž provozovny najdete na druhém nástupišti. Trochu nepatřičně, ale přeci jen jako integrální součást lahorské stanice pak působí kompletně zrenovovaná parní lokomotiva třídy ZB německé výroby, která zde stojí coby strážce vchodu do nádraží.

5. Southern Cross, Melbourne, Austrálie

Původně se tohle nádraží jmenovalo Spencer Street a bylo postaveno již v roce 1859. Tehdy bylo daleko menší, s jedinou kolejí, která na severním konci ústila do velkého překladiště. Později se spojila se starším nádražím Flinders Street, stojícím hned o blok vedle.

Od té doby tohle spojené nádraží rostlo a prošlo několikerými modernizacemi, poslední od roku 2002, při které byl celá komplex zakryt ohromnou zvlněnou střechou – navzdory předchozím zpožděním včas k zahájení Her Commonwealthu 2006. Přibyly rovněž nové kavárny, bistra a restaurace a z původního přilehlého obchodního střediska se spojením s nádražím stal nový velký shopping mall.

6. Hundertwasser Bahnhof, Uelzen, Německo

Nádraží i s touhle budovou zde bylo postaveno v roce 1847 na tehdy vznikající dráze mezi Hannoverem a Hamburgem. Budova je stále původní, jen byla v roce 2000 zrenovována pro tehdejší Expo 2000 podle plánů rakouského umělce a architekta Friedensreicha Hundertwassera, jehož jméno se pak doplnilo i do názvu stanice. Dostanete se sem vlakem i z Prahy, buďto přes Mnichov nebo přes Drážďany a Hannover.

7. Gare de Liege-Guillemins, Liege, Belgie

Pod tímhle projektem je podepsán světoznámý španělský architekt a umělec Santiago Calatrava – jeho vlnící se budova mu získala několik odborných ocenění a přitáhla do tohoto malého města i spoustu amatérských milovníků architektury. Ocel, bílý beton a hlavně spousta skla, přes které proudí dovnitř záplavy denního světla. Jezdí odsud vlaky do jiných částí Belgie (přičemž Brusel je odtud jen pár stanic), ale dostanete se odsud až do Nizozemí, Francie nebo Německa. Samozřejmostí je spousta kaváren, restaurací a obchodů.

Další strana

Podobné články

Doporučujeme

Další články