10. San Diego, USA
commons.wikipedia.org
Mezinárodní letiště v San Diegu je jedním z nejrušnějších na západním pobřeží USA. Od té doby, co bylo postaveno, se okolní zástavba značně rozrostla a letadla musejí při přiblížení poměrně prudce klesat. K pohodovému přistání nepřispívají ani vysoké garáže těsně u východního konce jediné místní ranveje.
9. Madeira, Portugalsko
commons.wikipedia.org
Letiště na portugalské Madeiře nedaleko města Funchal je proslulé obtížným přiblížením za ne zcela ideálních podmínek. Okolo ostrova totiž často vanou silné větry. Poměrně krátká ranvej byla v minulosti prodloužena nadzemní estakádou, takže další zásadní věcí je po přistání nikam nesjet a nespadnout do moře.
8. Eagle Vail, USA
Vysokohorské letiště u populárního amerického lyžařského střediska Vail je výzvou hlavně kvůli své nadmořské výšce, kde je třeba počítat s jiným tahem motorů, ale také kvůli obtížnému přiblížení mezi horskými masivy.
7. Courchevel, Francie
commons.wikipedia.org
Jen 525 metrů má ranvej ve francouzském alpském středisku Courchevel. K tomu přidejte její sklon 18,5 %, sníh a mráz po značnou část roku a máte nebezpečné letiště jako vyšité. Možná právě proto se tu točily scény do dvou bondovek - Zlaté oko a Zítřek nikdy neumírá.
6. Kai Tak, Hong-Kong
commons.wikipedia.org
Kai Tak se jmenovalo původní letiště v Hong-Kongu, které bylo doslova obehnáno mrakodrapy a ke správnému přistání vedla jen jedna správná cesta. Neexistovalo tu automatické navádění, vše se muselo zvládnout ručně a očima včetně finální spektakulární zatáčky před dosednutím. Výjimkou tu nebyly ani silné boční větry, které si pohrávaly i s velkými Jumby. Kai Tak byl uzavřen v 1998, kdy jej nahradilo nové letiště Chek Lap Kok postavené na umělém ostrově.
5. Gibraltar
commons.wikipedia.org
Kousek Anglie na jihu Španělska má také své letiště, které atypicky protíná hlavní silnice ze španělského vnitrozemí k proslulé gibraltarské skále. Když zrovna něco přistává, což se děje jen párkrát za den, zastaví vás světla a závory jako na železničním přejezdu. Hlavní nebezpečí místního letiště ale spočívá v nevyzpytatelném větru, jeho směru, teplotě a vlhkosti. Jiz zmíněná gibraltarská skála má totiž na proudění vzduchu velký vliv.
4. Svatý Martin, Karibské moře
commons.wikipedia.org
Letiště Princezny Juliany na karibském ostrově Svatý Martin je rájem všech planespotterů. Díky tomu, že ranvej začíná hned vedle pláže a není nijak dlouhá, prolétávají tu letadla lidem těsně nad hlavami. Nebezpečí je tedy v tom, trefit přesně bod dosedu a nepřistát moc brzy a zároveň nepřistát moc pozdě, protože poměrně blízko opačného konce ranveje jsou vysoké hory.
3. Svatý Bartoloměj, Karibské moře
commons.wikipedia.org
Při přiblížení na místní Letiště Gustava III. musí piloti velmi nízko přeletět kopec před letištěm a hned za ním prudce klesat. Druhý konec ranveje navíc končí těsně u moře.
A jak to vypadá, když to nevychytáte?
2. Toncontín, Tegucigalpa, Honduras
commons.wikipedia.org
Hlavní město Hondurasu se může pochlubit mezinárodním letištěm s nejkratší ranvejí na světě. K tomu připočítejte prudké klesání při přiblížení na přistání, během kterého je navíc nutné zatáčet, a aby to nebylo málo, tak je na konci ranveje útes. Kdo neubrzdí včas, má smůlu.
1. Lukla, Nepál
commons.wikipedia.org
Nejnebezpečnější letiště najdete v nepálské Lukle. Jmenuje se Letiště Tenzing-Hillary a leží v nadmořské výšce 2860 metrů. Pokud na něm chcete přistát, máte na to 460 metrů ranveje do kopce. Na jejím konci vás pak čeká skalní masiv. Máte tedy právě jeden pokus. Hodně štěstí!
Z letadla to vypadá nějak takto:
A když se nezadaří, dopadne to takto: