Doba je zrychlená a i trendy kolem nás často proletí tak kvapně, že je sotva postřehneme. "Sexualitě" našich mužů to ale trochu trvalo. Přibližně před dvaceti lety se z nich začaly tak trochu stávat ženy a zdá se, že před časem s hrůzou vzali zpátečku. Akorát v tom tempu nestihli přemýšlet a svůj přerod uskutečnit opravdu od základu. Jsou proto trochu směšní. Tedy vlastně jen ti, kteří si na trendy potrpí víc, než na cokoli jiného...
1. Metrosexuál
V polovině 90. let vypustil spisovatel Mark Simpson do světa pojmenování nového trendu mužské vizáže a celkového přístupu k tělu. Název "metrosexuál" spojoval slova metropolitní a heterosexuál a byli (jsou) jím muži, pro které je úprava vzhledu stejně důležitá, jako pro jejich ženy. Muži se nově začali svěřovat do péče kosmetických salonů, horlivě se epilovat i depilovat, ladit outfity a všemožně potlačovat tělesný zápach. Vzorem jim byl anglický fotbalista David Backham.
Názory na tento trend byly a jsou různé. Jedny ženy prskají a domáhají se opravdových chlapů a sní o silných paží stepilého venkovana, další si libují, že už dlouho nepotkaly chlup či pot. Smutnou skutečností každopádně je, že všechny ty kosmetické a nákupní procedury ubírají čas nejen na sportovní přenosy, ale třeba i na vzdělávání nebo romantické toulky krajem. A každá normální žena ve finále vyžaduje především pozornost k její maličkosti, spíše než o správně tvarované obočí.
Tento trend je ovšem pomalu na ústupu, zejména mezi muži, kteří se zarputile drží toho, co je zrovna in. Velká změna se ovšem neděje. Přišel totiž vymazlený, svalnatý spornosexuál (a byl to zase David) a za ním zarostlý lumbersexuál.
2. Spornosexuál
Zjevil se přibližně dvacet let po metrosexuálovi. Je jiný. Hlavní změna se udála z hlediska množství odění i osvalení. Zatímco jsou svršky na ústupu, svalovina se rozrůstá a rýsuje. Formují jí posilovací stroje, zatímco kůže hnědne po slunění v soláriích a plní se kérkami. Muž chce být mužem, ale své tělesné mužství nehodlá dále skrývat. Emancipuje ho, jako dokonalý produkt ho vystavuje na odiv celému světu. Fyzično je pro něj nálepka, image. Je pro něj vším.
Kde by zbyl čas na psýché? Spornosexuál má rád sport a také porno (proto ten název). Baví ho vyzařovat ryzí sexualitu, netouží ženy oblbovat intelektem, a proto ho nepěstuje. Na co taky, vždyť chce partnerky střídat, neboť sexu není nikdy dost. Stačí vějička v podobě pečlivě naaranžovaného selfíčka pečlivě vysportovaného a spoře, ale kvalitně obléknutého těla a samičky už se tlačí u dveří.
Starý dobrý Mark Simpson k tomu v článku Metrosexuál je mrtev. Ať žije spornosexuál pro The Telegraph řekl: "Tato vlna mění sexualitu na metrosexualitu. Bylo nutné vymyslet nový název, aby se dali popsat nabušení sportovci jako Beckham a Ronaldo, jejichž reklamy připomínají scénu, kdy sport vlezl do postele s pornem a Armani je u toho fotil."
3. Lumbersexuál
Snaha o návrat k mužství jde ale občas ještě kousek dál. Tak daleko, že zejména americkými ulicemi v poslední době vedle spornosexuálů kráčí i muži, kteří jako by právě dorubali a zajeli si pro něco do města. Těží z drvoštěpeckého romantismu, evokujícího hluboké, šumící hvozdy a zpocené, silné paže, zpracovávající dříví do krbu. Místo seker a pil mají ale ruksaky s macbookem a místo po benzinu voní po značkovém šamponu. Jejich brady zdobí pěstěný plnovous, rádi a hodně nosí flanelku a farmářky, někdy dokonce bafají z dýmky. Netouží po pobytu v lesích a nechtějí si přetvářet město k obrazu svému. Chtějí dávat najevo svůj alternativní životní styl, vystavovat ho na Instagramu. Chtějí být výjimeční, chtějí být vidět.
Přiléhavý název (lumberjack - dřevorubec) vymysleli lidé ze serveru Gear Junkie. Zálibu v "dřevorubeckém" oblečení přičítají také jeho pohodlnosti, zálibu v ochlupení pohodlnosti jeho nositele. Trochu méně nápadnou verzi chlapíků v outdoorovém pro změnu jinde častují názvem MetroJack. Ať je to jak chce, o ne-úsilí věnovaném vizáži lze vážně pochybovat. Zdá se totiž, že ležérnost je pouze strojená a že lumbersexuál netouží po stylovosti o nic méně, než spornosexuál. Jen se mu asi občas nechce tolik dřít v posilovně.
Přes všechno to tváření se, že jsou alternativní a intelektuálové, podezříváme lumbersexuály z pózy. Jejich postoje povětšinou splývají s postoji hipsterskými a ty byly podrobeny kritice i posměškům už mnohokrát.
Takže dámy, dočkaly jsme se už svých mužných mužů, anebo ne? Zdá se, že tihle dřevorubci budou ladit svůj vzhled stejně pečlivě, jako metrosexuálové a vnitřní obrat se konat nebude. Ještě, že se trendů drží jen malá část populace, takže nás lumbrouši/metrojackové/hipsteři vlastně dohromady nemají moc co zajímat. Opěvujme svoje normální muže a těm se slabou vůlí pro jistotu nepůjčujme stylové magazíny.
Stejně se vlastně nejedná o nic tak objevného...
Proč se nové a nové trendy tak rychle a snadno šíří? Pochopitelně za to mohou velké módní firmy, a pak také moderní technologie, tedy zejména internet. Ten je nedílnou součástí života tzv. generace Y, jejíž obzory a sítě vztahů sahají daleko za hranice států. Protože je první generací globální, je schopná snímat trendy z celého světa, ale rovněž je sobě přibližovat, unifikovat. Zmenšovat regionální rozdíly. Dočkáme se japonských lumbersexuálů?
Anketa
Který trend se vám nejvíce líbí (nejméně nelíbí)?
A teď něco o hipsterských potřebách najdete ZDE. O jejich historii, která je překvapivě dlouhá, zase TADY.
A o tom, jak necitlivě se v dnešní době zachází z mužstvím, se dočtete TADY.