1. Celo, polo, samořízení
Aktuálně existují tři druhy aut. Celořiditelné - to je auto, které máte s nejvyšší pravděpodobností doma a musíte ho řídit zcela a naprosto sami. Tak je tomu ostatně už víc než století. Pak tu máme polořiditelné, což je vůz, který má asistenty (třeba jako aktuální Mercedes-Benz třídy S, ale i někteří jeho konkurenti), jež umožňují souběhem několika technologií – adaptivního tempomatu, hlídání pruhů atd. – udržovat vůz v pohybu i zvoleném směru bez vašeho přičinění. Stále ovšem platí, že musíte mít ruce za každých okolností na volantu, protože systém se snadno zmate (osobně ozkoušeno), případně je schopen pouze následovat vůz před sebou.
Poslední variantou jsou samořiditelné vozy, které se testují v USA a nově také v Evropě. V zásadě každá automobilka má v přípravě něco podobného. Většina jich je tzv. přepínatelná, tj. nabídnou vám možnost samořízení, ale obsahují též volant, pedály a veškerou výbavu pro to, abyste vůz mohli řídit sami, pokud si tak zvolíte. Např. Google ale pracuje na vozu, ve kterém budete jen pasažéry. Nemá volant ani další tradiční ovládací prvky. Sednete do něj, zadáte do GPS lokalitu a dál už se vezete jako v taxíku.
2. Chytrá auta = chytré dálnice
Aby poslední varianta skutečně fungovala beze zbytku, budou se muset kromě chytrých aut postavit také chytré dálnice, které zajistí vzájemnou komunikaci mezi vozy a následně i mezi vozy a centrálním řízením. Na dálnicích by to mohly obstarat speciální komunikační brány, ale pro pokrytí celé silniční sítě se uvažuje spíš o speciálních věžích na způsob mobilní sítě. To samozřejmě počítá s tím, že dobrovolně necháte své auto vysílat celou řadu citlivých informací, které mohou být v důsledku použity proti vám. Tedy jen v případě, že zrovna budete řídit vy sami.
3. Chcete do města? Vzdejte se řízení
Jednou z uvažovaných možností, jak samořiditelné vozy zpopularizovat, je zamítnout všem ostatním vjezd do centra města. Přiznejme si to, ježdění ve městě je stejně nuda. Samé zácpy a komplikované jednosměrky. Kdo by se s tím chtěl mazat? Až překročí procento samořiditelných vozů určitou mez, bude možné nastavit přísná pravidla. Před vjezdem do města BUDETE povinni nastavit samořídící mód. Jinak vás dovnitř nepustí. Majitele starých vozů možná pustí v určitou hodinu, ale jen někam a někudy. Všechno ostatní bude samořiditelné, aby se snížil počet nehod a technologie se tak ještě víc prosadila, protože bezpečnost je přece na prvním místě.
Na otázku, jak to bude s parkovacími místy, lze také najít okamžitou odpověď. Všechna samoauta se po vašem vyklopení ve zvolené destinaci samozaparkují někam do podzemí. Nezapomeňte, že tohle jsou jenom vize, kterých se v plném rozvoji velmi pravděpodobně v aktivním řidičském věku nedožijeme. Naše děti si je ale dost možná budou užívat plnými doušky.
4. Kdo bude chtít volant, připlatí si
A jak vás bude chtít stát donutit, abyste se vzdali svého starého auta a přešli do nového, kde vám bude řízení vytrvale kradeno? Jednoduše, pojišťovny na staré, životu nebezpečné vozy uvalí takové sankce, že se ježdění ve „veteránech“ vyplatí jen těm nejbohatším z nás. Případně se nové chytré vozy budou velmi, velmi výhodně pronajímat. V každém případě to bude otázka peněz, která přesvědčí davy. Pár vzpurných nadšenců se pak bude muset tlaku většiny přizpůsobit.
5. Iluze řízení jako ve videohrách
Vše bude samozřejmě probíhat postupně, jako když vaříte humra a pomalu zvyšujete teplotu. Už teď je nám řízení pomalu, ale jistě odebíráno prostřednictvím elektronických asistentů, brzy přibudou takoví, kteří vám vnutí iluzi toho, jak skvělí jste řidiči. Před zatáčku neviditelně zabrzdí na tu správnou rychlost, na dálnici vám budou otupovat reakci na plyn, pokud budete za hranicí povolené rychlosti a při dojíždění kolony vás zastaví, pokud byste náhodou zaváhali. Vše ve jménu vaší bezpečnosti, která bude nadřazena vašim svobodám.
Na následující straně rozebereme černou skříňku, která se má do aut povinně montovat, a proč vás budou dispečeři v kterémkoli okamžiku moci ‚vypnout na dálku‘, ale taky to, že právo zatím žalostně zaostává za technologiemi.