Předvolební paradox: TOP 09 útočí na konkurenci v čele s Babišem inzercí v Babišových novinách – G.cz
Vyhledávání

Předvolební paradox: TOP 09 útočí na konkurenci v čele s Babišem inzercí v Babišových novinách

Poslední týden před volbami zažíváme nejostřejší fázi předvolební kampaně. Jednotlivé strany si většinou neberou servítky a snaží se na konkurenci házet špínu, jak jen to jde. Pochopitelně dochází k četným přešlapům, přičemž některé jsou i řádně bizarní. Třeba když TOP 09 útočí na své konkurenty v čele s Andrejem Babišem placenou inzercí na titulní straně deníku Metro, který vydává vydavatelství Mafra, které ještě nedávno Andrej Babiš vlastnil.

Jan Palička
Jan Palička 17.10.2017, 14:43

Předvolební kampaň je poslední týden před volbami specifická. Jednotlivé kandidující strany jedou na plné obrátky a snaží se na poslední chvíli získat přízeň voličů. Přitom se často uchylují k tomu, že spíše než aby prezentovali program vlastní, naprosto nepokrytě kritizují program svých konkurentů, na které se nezdráhají ani zcela otevřeně útočit. Tyto útoky mohou být trapné, bizarní nebo trapné a bizarní dohromady. Přesně to se povedlo TOP 09.

V minulých volbách nejsilnější česká pravicová strana se nyní potýká s tím, že vůbec nemá jisté, zda překročí potřebnou pětiprocentní hranici pro zvolení do Poslanecké sněmovny. Obměna předsedy z Karla Schwarzenberga na Miroslava Kalouska, stejně jako to, že pro mnohé voliče TOP 09 přestala být stranou ryze pravicovou, když se začala paktovat s levicovými subjekty jako Žít Brno nebo LES Martina Bursíka, způsobily propad preferencí těsně kolem pěti procent. Nyní se topka chová jako onen pomyslný tonoucí, co namísto aby se chytal stébla, tak jen pořádně kope kolem sebe.

V uplynulých dnech přibylo útoků TOP 09 na Piráty. Ač se víceméně jedná o stranu, která se hlásí ke stejným liberálním hodnotám, je proevropská a pro TOP 09 by byla víceméně nejvhodnějším koaličním partnerem, problém tkví v tom, že jsou to právě Piráti, k jejichž volbě se uchýlila značná část někdejších voličů topky. Z potenciálního partnera se tak rázem stal jeden z největších konkurentů. Do toho TOP 09 nezapomíná na vytrvalé kopání do hnutí ANO Andreje Babiše, vůči kterému se vymezovala po celé končící volební období. Ke kritice právě Babiše si nicméně strana Miroslava Kalouska vybrala tu nejpodivnější možnou formu.

Dnešní vydání deníku Metru zdobila falešná titulní strana, na níž bylo uvedeno několik smyšlených zpráv. Z nejčtenějších novin v Praze jsme se tak mohli dočíst, že Václav Klaus ml. prosadil vystoupení z EU, že komunisté nechají odstranit pomník Milady Horákové nebo že Piráti se dohodli na koalici s hnutím ANO. Na spodu titulní stránky se pak čtenáři dozvěděli, že se nejedná o regulérní titulní stranu novin, ale o placenou inzerci TOP 09 varující před ODS, Piráty, KSČM a v neposlední řadě před Andrejem Babišem. Paradoxem je, že deník Metro vydává vydavatelství Mafra, které ještě nedávno Andreji Babišovi patřilo.

Ovlivňování médií v rámci vydavatelství Mafra Andrejem Babišem a to i poté, co Babiš celé vydavatelství převedl do svěřeneckého fondu a formálně na něj tak již nemá žádné vazby, TOP 09 vytrvale kritizovala a kritizuje. Když ale jde o předvolební kampaň a snahu o pošpinění konkurence smyšlenými zprávami, pak topka neváhá za celostránkovou inzerci na titulní straně "Babišovu" vydavatelství zaplatit částku, která se v daném případě pohybuje v řádech statisíců korun. Pokud byste chtěli argumentovat tím, že Babiš již není majitelem a tudíž je placená inzerce v deníku spadajícímu pod Mafru v pořádku, pak vězte, že k naprosto stejnému kroku se TOP 09 uchýlila v minulých volbách, kdy Babiš stál v čele koncernu Agrofert, pod nějž vydavatelství spadá.

To, co TOP 09 předvedla, je ukázkové pokrytectví. Na jednu stranu topka kritizuje Babišova média, ale zaplatit horentní sumu za inzerci v nich jí očividně nijak proti srsti není. Stejně tak se strana vymezuje proti šíření fake news, ale postavit na fake news vlastní reklamní kampaň je v pořádku. Celý paradox podtrhuje to, že v den, kdy Miroslav Kalousek na titulní straně deníku Metro šíří smyšlené zprávy o svých konkurentech, jde zároveň do studia Seznam zpráv horečnatě vykládat o tom, jak velké nebezpečí představuje to, když smyšlené zprávy o nepohodlných politicích šíří Rusko. Pokud vám současné chování TOP 09 přijde jako hysterie, pak počkejte na to, co nastane v případě, že se strana nedostane do Poslanecké sněmovny.

A TADY se podívejte, jak Dominik Feri rapuje v předvolebním klipu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu