fb pixel
Vyhledávání

Lidl si zahrává s duchem Gustáva Husáka

Od pondělka si v Lidlu zopakují RETRO týden. Bacha na to! Promyšlené reklamní surfování na vlně nostalgie po normalizaci může oživit smutnění Čechů po komunismu.

Ivan Brezina
Ivan Brezina 16.10.2015, 11:00

Lidl přichází už podruhé se svou retrokampaní: své obchody na týden zaplaví znovu výrobky z 80. let. Socialistický Luncheon Meat, voda po holení Pitralon, mléko v sáčku, dezert Metro a další výrobky nás mají na chvíli vrátit do doby, kdy jsme zaprvé byli ještě mladí, zadruhé jsme ještě zvládli chlastat a souložit celou noc a zatřetí tu vládli komunisti.

Jenže to je právě ten problém. Kampaň je postavena na nostalgii po dobách, kdy nám bylo dobře jen proto, že jsme byli úplně blbí. Žili jsme v kleci a neuvědomovali si to. Nesměli jsme cestovat, ale vlastně nám to zas tak moc nevadilo – právě proto, že jsme nikdy nikde nebyli. Nesměli jsme volit jiné strany než ty z komunistické Národní fronty, ale ani to nám vlastně nevadilo. Neuměli jsme si představit, že by v tehdejším Československu mohli působit třeba i pravičáci nebo liberálové. A všechny ty „skvělé“ výrobky z dnešního Lidlu nám tehdy chutnaly jen proto, že jsme neměli na výběr a nic jiného jsme neznali.

Dnes se díky Lidlu nostalgicky díváme zpátky a říkáme si, že vlastně nebylo zas tak špatně. Pivo bylo levnější, lidi měli práci, v létě jste mohli na levnou odborářskou rekreaci, na Vánoce jste od ROH dostali pro děti kolekce, nebyla kriminalita, nehrnuli se nám sem uprchlíci, nemuseli jsme se rozčilovat nad složitou politikou… Když se nad každým z těch „krásných“ rozměrů 80. let zamyslíte hlouběji, uvědomíte si, že to byla jen iluze, za kterou se ve skutečnosti skrýval odporný komunistický hnus.

Nic proti tomu, je v tom nápad a Lidl jistě ví, co dělá. Má prostě svůj byznysplán. Svou dobře míněnou kampaní ale zlehčuje totalitu a vstupuje na tenký led. Začíná to totiž levným Luncheon Meatem a voňavým mýdlem Šeřík a končí to zpochybňováním smrti 75 milionů lidí, které komunisté na celém světě povraždili.

„Za komunistů vlastně nebylo až tak špatně,“ táhne vám hlavou, když se zakusujete do mandlového dezertu Metro a vzpomínáte, jak jste někdy v roce 1982 přišli o panictví a poprvé se opili rybízovým vínem. Krásné časy!

A už vám nedojde, že nám tehdy vládl Husák, Jakeš, Kempný, Colotka a podobné rudé kreatury, že jsme se museli povinně učit ruštinu a milovat Sovětský svaz a chodit na Prvního máje do průvodu.

Ví Lidl, s čím si zahrává? I za Hitlera do roku 1939 se Němci měli dobře. V ulicích byl pořádek a pokud jste drželi hubu a krok, měli jste všeho dostatek. Rozjede Lidl v Německu podobnou retro kampaň "To nejlepší z obchodů Třetí říše"? Protože když se nad tím zamyslíte: jaký je rozdíl mezi brutálním komunismem a zrůdným nacismem? Snad jen v počtu mrtvých ... a těch má komunismus na svědomí více. Je pochopitelné, že si lidé nostalgicky připomínají své dětství (ano, i v Terezíně nebo v lágrech na Sibiři si děti hrály), ale dospělý člověk má už rozum. Připomínat ano, ale postavit byznys na prodeji věcí z doby, kdy lidé nemohli svobodně žít, je cynické.

Anketa

Pokud bude Lidl pokračovat v retro akcích, chtěli byste výrobky z doby

Anketa se načítá...

A TADY máte 5 důvodů, proč severočeský Most vypadá jako špatné místo k životu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články