Špatná, ale ne havarijní
Víkendový pád Trojské lávky, který zranil čtyři lidi, rozčeřil hladinu Vltavy i pomyslnou společenskou hladinu. Mostek, který na místě stál od 80. let, byl těžce zkoušen při povodních, podle náměstka primátorky a radního pro dopravu, sport a volný čas Petra Dolínka (ČSSD), do jehož agendy mimo jiné spadá činnost Technické správy komunikací (TSK), byl ale kontrolován a nebyl v havarijním stavu.
Jenže; právě tohle tvrzení je trochu na vodě. Novinář Filip Rožánek na svém Twitteru zveřejnil úryvek varovné zprávy o stavu Trojské lávky, která mimochodem pochází už z jara 2016, ze kterého jasně vyplývá, že se o špatném stavu stavby ví už od roku 2009. Přesně v ní stojí, že "přepínací lana jsou oslabena, s aktivním korozním procesem" a dále uvádí řadu atypických poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce. Dle zprávy navíc pravidelné monitorování potvrzuje zhoršování stavebního stavu.
Proč tedy lávku nikdo nerekonstruoval, nebo třeba rovnou nezavřel? K tomu Dolínek řekl, že lávka byla neopravitelná a bylo potřeba ji úplně nahradit. Dodal, že u lávky proběhla řádná kontrola nedávno, na stavbě byly sondy a stav byl sledován online, dvakrát ročně probíhala geodetická měření.
Budou padat hlavy?
Právě způsob monitorování byl ale podle soudní znalkyně pro stavebnictví Miloslavy Pošvářové zcela nevhodný a zvolením jiné cesty se celé nehodě dalo předejít. "Já kdybych dostala do ruky takovou zprávu, tak jednoznačně řeknu, že je geodetické měření naprosto k ničemu. Měly se použít vhodné diagnostické metody a ve chvíli, kdy by se zjistilo, že je rozsah korozního poškození velký, se měl okamžitě provoz na lávce zastavit,“ uvedla Pošvářová pro Prazsky.denik.cz.
Podle šéfa klubu Pirátů v pražském zastupitelstvu Adama Zábranského je hlavní problém v tom, že TSK péči o mosty dlouhodobě zanedbává. Uvedl to v tiskovém prohlášení. „Zatím neznáme příčiny zřícení lávky, musí být ale vyhodnoceno, zda TSK kontrolovala stav lávky a prováděla opravy tak, jak jako řádný hospodář měla. Pokud ne, musí být za to zodpovědné osoby z vedení organizace potrestány,“ řekl Zábranský s tím, že politickou odpovědnost za TSK nese právě Dolínek. Piráti spolu se Zelenými v roce 2016 podávali trestní oznámení na TSK kvůli zanedbání údržby Libeňského mostu.
Co na to říká přímo Dolínek? Ten odmítá, že by pochybení bylo na straně úřadu a primárně se omlouvá poškozeným chodcům. Aktuálně má v plánu se s nimi setkat, osobně se jim omluvit a předat finanční dar - pozor, nikoliv odškodné, to až podle toho, jak dopadne šetření události - ve výši 50 tisíc, který se jim město rozhodlo věnovat. Spadlou lávku má provizorně nahradit přívoz, s výstavbou nového mostu se musí počkat na změnu územního plánu.
A tady čtěte o tom, že za pád Trojské lávky vlastně můžou smrtijedi.