Z neznámého Švéda k celosvětové hvězdě
Stellan Skarsgård se již od mládí věnoval hraní, a to nejprve v divadle a později se přes televizní obrazovky dostal až na švédská filmová plátna, kdy se ve svých 21 letech objevil v hlavní roli psychologicko-erotického dramatu s lechtivým názvem Anita – Švédská nymfička. Zde si Skarsgård zahrál mladého studenta psychologie, který se zamiluje do své šestnáctileté pacientky. I když s tím jak rostla jeho mezinárodní kariéra přestal Skarsgård prakticky hrát ve švédských filmech, stihl se do té doby ještě v několika málo domácích snímcích objevit – jeho patrně největší švédskou rolí tak zůstává postava švédského diplomata Raoula Wallenberga z filmu Good Evening, Mr. Wallenberg, který během druhé světové války zachránil tisíce maďarských Židů před deportací do koncentračních táborů.
I když vody švédského filmu již Skarsgård opustil, Skandinávii zůstal nadále věrný. Jeho jméno je tak nesmazatelně spojeno s Dánem Larsem von Trier. Dánský režisér charismatického Švéda obsadil do několika svým snímků jako byly Prolomit vlny, Melancholia, Dogville nebo film Nymfomanka, kde ztvárnil jednu z hlavních rolí, staršího intelektuála Seligmana, který na začátku filmu najde hlavní hrdinku Joe zmlácenou v parku.
První americkou rolí byl český inženýr
Celosvětově známým se Skarsgård stal ale až díky svém angažmá v zámoří. Po několika drobných rolích v televizních snímcích si Američané mohli švédského herce prvně prohlédnout ve filmové adaptaci slavného románu Milana Kundery Nesnesitelná lehkost bytí, který v roce 1988 natočil americký režisér Philip Kaufman – zde si zahrál bezejmenného pražskéhoinženýra, se kterým se vyspí hlavní hrdinka Tereza a zcela upřímně si větší roli střihl Stellanův zadek než Stellan sám. Další nabídky na sebe nenechaly dlouho čekat a již o dva roky později se Skarsgård objevil po boku Seana Conneryho a Aleca Baldwina jako sovětský námořní kapitán Viktor Tupolev ve studenoválečném thrilleru Hon na ponorku. Tímto filmem se z do té doby neznámého švédského herce stala skutečná hvězda.
V devadesátých letech tak následovaly snímky jako Spielbergovo historické drama Amistad či psychologické drama Dobrý Will Hunting. V novém tisíciletí si zahrál pod Milošem Formanem jako slavný dvorní malíř Goya ve filmu Goyovy přízraky a následně ukázal celému světu, že umí zpívat, když se objevil ve filmové adaptaci slavného muzikálu Mamma Mia. Jeho pravděpodobně nejslavnější role ale přišla až s nástupem studia Marvel, které ho obsadilo do role astrofyzika Erika Selviga ve superhrdinském hitu Thor – roli si později ještě několikrát zopakoval v pokračování Avengers a Avengers: Age of Ultron.
Jeho zatím poslední rolí byla postava Borise Ščerbiny ze seriálu Černobyl – Skarsgård se jako místopředseda sovětské vlády podílí na řešení jaderné havárie v Černobylu a jeho herecké výkon jsou jedním z důvodů, proč se za několik málo dní stal z této minisérie celosvětový fenomén. Ať už režiséři potřebují charismatické drsňáky s hlubokým hlasem nebo klidné intelektuály, Stellan Skarsgård je pro ně vždy tou správnou volbou.
A tady si můžete přečíst, jak se z drsného frajera Clinta Eastwooda stal věčně naprdlý děda, kterého ale stejně milujeme.