1. Káča (1914)
Vlček, káča čili čamrda vznikla nezávisle v různých kulturách na všech kontinentech vyjma Antarktidy. Největší obliby hlavně mezi dětmi dosáhla až začátkem dvacátého století, kdy se zdokonalila špička a zlepšil design.
2. Valník/vozík Radio Flyer (1923)
Italský emigrant, syn benátského truhláře, začal v Chicagu vyrábět dřevěné vozíky pro děti už v roce 1917. Když ale roku 1923 svou společnost a vozíky překřtil podle sochy Svobody, rázem nestíhal odbavovat objednávky. Musel zapojit pásovou výrobu a vozík vylepšil tím, že ho začal vyrábět z plechu. Hit Vánoc nejen v roce 1923 byl úspěšný až do padesátých let.
Ostatně, vyrábí se dodnes – viz www.radioflyer.com.
3. Jojo (1929)
Tahle hračka byla známá už ve starém Řecku, ačkoli se předpokládá, že úplně původně pochází z Číny. V roce 1928 ji začal v Kalifornii vyrábět Pedro Flores, dnes uznávaný jako první výrobce joja. Nejprve vyráběl sám pár kusů denně, ale do listopadu 1929 už měl tři manufaktury s 600 zaměstnanci a produkcí 300 000 joj – denně. Rok poté koupil všechny jeho výrobny podnikatel Donald Duncan, obrat ještě zvýšil a nechal si jojo (přesněji řečeno yo-yo) zaregistrovat jako ochrannou známku.
Jeho firma je na špici jojo byznysu i v hypermoderní současnosti: www.yo-yo-com.
4. Plyšový Mickey (1930)
Myšák Mickey ‚debutoval‘ ve filmu Parník Willie v roce 1928 – vůbec prvním zvukovém animáku na světě. V roce 1930 byla švadlena Charlotte Clark pověřena filmovým studiem, aby vyrobila jeho plyšovou verzi. K velké radosti samotného Walta Disneyho si děti tuhle hračku zamilovaly a výroba se rozjela naplno. Což následně podpořilo přijetí dalších filmů nejen s myšákem, ale i dalšími postavičkami. Jedná se o vlastně první případ úspěšného filmového merchandisingu.
5. Ponožkový opičák (1932)
Americká pletařská společnost Nelson Knitting Co. ponožkového opičáka ani opici nevynalezla, ale svým způsobem standardizovala a usnadnila její domácí výrobu. Na začátku 30. let spustila výrobu ponožek s červenou patou, podle které měli zákazníci na první pohled v obchodech poznat, že si kupují výrobky její značky – originální Rockfordky. Když se onosily, americké matky je nevyhazovaly. Byla krize, a tak je pro své děti přešívaly a vycpávaly do opičí podoby, přičemž právě červená pata výtečně sloužila coby charakteristický obličej.
Ponožky s červenou patou se vyrábějí dodnes (www.foxsox.com) a fotografický návod, jak je transformovat do lidoopů, je TADY.
Na další straně už čeká jedna legendární vzduchovka, domácí kino, neposedná pružina, bramborová hlava a hlavně lego...