fb pixel
Vyhledávání

30 ikonických vánočních dárků amerických dětí za uplynulých 100 let – 1. díl

S čím si hráli vrstevníci našich (pra)dědů a rodičů? Mnohdy měli víc cool hračky než my nebo naše děti.

Radek Kovanda
Radek Kovanda 19.12.2015, 12:45

1. Káča (1914)

01 Káča 1914

Vlček, káča čili čamrda vznikla nezávisle v různých kulturách na všech kontinentech vyjma Antarktidy. Největší obliby hlavně mezi dětmi dosáhla až začátkem dvacátého století, kdy se zdokonalila špička a zlepšil design.

2. Valník/vozík Radio Flyer (1923)

02 Radio Flyer Wagon 1923

Italský emigrant, syn benátského truhláře, začal v Chicagu vyrábět dřevěné vozíky pro děti už v roce 1917. Když ale roku 1923 svou společnost a vozíky překřtil podle sochy Svobody, rázem nestíhal odbavovat objednávky. Musel zapojit pásovou výrobu a vozík vylepšil tím, že ho začal vyrábět z plechu. Hit Vánoc nejen v roce 1923 byl úspěšný až do padesátých let.

Ostatně, vyrábí se dodnes – viz www.radioflyer.com.

3. Jojo (1929)

Yo-Yo Duncan 1930

Tahle hračka byla známá už ve starém Řecku, ačkoli se předpokládá, že úplně původně pochází z Číny. V roce 1928 ji začal v Kalifornii vyrábět Pedro Flores, dnes uznávaný jako první výrobce joja. Nejprve vyráběl sám pár kusů denně, ale do listopadu 1929 už měl tři manufaktury s 600 zaměstnanci a produkcí 300 000 joj – denně. Rok poté koupil všechny jeho výrobny podnikatel Donald Duncan, obrat ještě zvýšil a nechal si jojo (přesněji řečeno yo-yo) zaregistrovat jako ochrannou známku.

Jeho firma je na špici jojo byznysu i v hypermoderní současnosti: www.yo-yo-com.

4. Plyšový Mickey (1930)

04 Mickey Mouse 1930

Myšák Mickey ‚debutoval‘ ve filmu Parník Willie v roce 1928 – vůbec prvním zvukovém animáku na světě. V roce 1930 byla švadlena Charlotte Clark pověřena filmovým studiem, aby vyrobila jeho plyšovou verzi. K velké radosti samotného Walta Disneyho si děti tuhle hračku zamilovaly a výroba se rozjela naplno. Což následně podpořilo přijetí dalších filmů nejen s myšákem, ale i dalšími postavičkami. Jedná se o vlastně první případ úspěšného filmového merchandisingu.

5. Ponožkový opičák (1932)

05 Sock Monkey 1933

Americká pletařská společnost Nelson Knitting Co. ponožkového opičáka ani opici nevynalezla, ale svým způsobem standardizovala a usnadnila její domácí výrobu. Na začátku 30. let spustila výrobu ponožek s červenou patou, podle které měli zákazníci na první pohled v obchodech poznat, že si kupují výrobky její značky – originální Rockfordky. Když se onosily, americké matky je nevyhazovaly. Byla krize, a tak je pro své děti přešívaly a vycpávaly do opičí podoby, přičemž právě červená pata výtečně sloužila coby charakteristický obličej.

Ponožky s červenou patou se vyrábějí dodnes (www.foxsox.com) a fotografický návod, jak je transformovat do lidoopů, je TADY.

Na další straně už čeká jedna legendární vzduchovka, domácí kino, neposedná pružina, bramborová hlava a hlavně lego...

Další strana

Podobné články

Doporučujeme

Další články