Psal se rok 1908, automobilový průmysl byl ještě v plenkách a vlastnit auto si mohli dovolit jen ti nejmovitější. Konstruktér Henry Ford se rozhodl, že to změní a sestrojí první široce dostupný automobil pro všechny. 12. srpna se jeho plán stal skutečností a světlo světa spatřil první Ford model T. Když o pár týdnů později 27. září sjel z výrobní linky první sériově vyráběný kus, zrodila se automobilová legenda.
Fordova detroitská společnost Ford Motors Company předtím zkonstruovala již několik modelů aut, většina však zůstala u prototypů a nějaký úspěch zaznamenaly jen modely A a S. Za návrhem modelu T stál inženýr C. H. Wills spolu s dvojicí původně maďarských inženýrů Josephem A. Galambem a Eugenem Farkasem. Z dnešního pohledu se nejednalo o nijak zázračný vůz. Čtyřválcový motor o objemu 2,9 litru ho dokázal rozjet stěží na 70 km/h a jeho spotřeba až 19 litrů benzínu na 100 km také nebyla z nejekonomičtějších.
Model T se startoval typickou klikou vepředu na motoru, která u prvních vyrobených kusů hrozila tím, že místo motoru občas nakopla osobu, pokoušející se auto nastartovat, tudíž si několik majitelů modelu T vysloužilo od svého vozu zlomené zápěstí či přeražené prsty. Motory do modelu T nejprve pro Fordovu automobilku vyráběla sousední fabrika Lakeide Foundry v Detroitu, nakonec ale pro optimalizaci nákladů začala Ford Motor Company vyrábět motory vlastní. Vůz byl hnán zadní nápravou a nabízel převodovku schopnou zařadit dva rychlostní stupně pro jízdu vpřed a jednu rychlost pro zpátečku.
Ford model T se vyráběl do roku 1927, přičemž doznal několika zásadních konstrukčních změn. Záhy k původně otevřené karoserii přibyla pevná střecha a postupně se automobil vyráběl jak ve standardní osobní verzi, tak ve verzi dodávky s malou korbou a s určitými modifikacemi i malé hasičské stříkačky, cisterny nebo první mikrobusy pro více pasažérů. První acetylonové lampy nahradily elektrické světlomety, čímž se model T přiblížil dnešním vozům. Modelům vyrobeným před první světovou válkou se přezdívalo Tin Lizzie (Plechová Líza), ty pozdní vyráběné koncem 20. let, kdy již byl model T poněkud zastaralý, si vysloužily mnohem méně lichotivou přezdívku Flivver (Kraksna).
Kouzlem úspěchu modelu T byla výroba na montážní lince, která byla mnohem levnější a efektivnější než individuální výroba a tak se Ford model T stal prvním vozem, který si mohla koupit prakticky jakákoliv typická americká rodina. Není nadsázkou tvrdit, že model T "postavil Ameriku na kola". Náhradní díly byly dostupné a nahraditelné a auto si mnoho technicky zdatnějších majitelů dovedlo opravit i samo. Už v roce 1914 vyrobil Ford více aut než všichni ostatní výrobci dohromady a když automobilka vyrobila 10miliontý kus, 9 z 10 všech aut na světě bylo značky Ford.
Celkem se Fordu model T vyrobilo pře 15 milionů kusů, což je více než jakéhokoliv jiného modelu auta za celé století. V původním funkčním stavu se jich ale příliš nedochovalo a tak jsou tyto automobiloví dědečci mezi sběrateli nesmírně ceněny. Původní model T stál nejprve 850 dolarů, což bylo zhruba 2,5krát méně, než kolik stály jiné srovnatelné automobily. Cena postupně klesla až na 300 dolarů ve 20. letech, což je v přepočtu na dnešní peníze zhruba 80 tisíc korun. Právem byl zrovna model T vyhlášen automobilem 20. století. Nebyl nejrychlejší, nejhezčí, nejelegantnější, nejspolehlivější a vlastně v ničem příliš nevynikal. Byl ale autem, bez kterého by ta ostatní možná vůbec nevznikla.
Tady si můžete přečíst o českých automobilových legendách Laurinovi a Klementovi.