Ačkoliv se to může značné části internetové veřejnosti příčit, žijí mezi námi lidé, jejichž revírem nejsou jen autobazary a jejich posláním není jen najít ten nejlevnější bazar, nevyplundrovaný vrakáč, případně díly z druhovýroby. Jistě, najde se tu dost rodin, ve kterých se auta dědí, jsou tam tzv. na dožití a na dodělání. Ale také si tu nemalé množství lidí kupuje auta zcela nová. A právě na ty Škoda svou nabídkou míří. Jedna se o první vlaštovku na trhu, který je zvyklý na vykořisťování nevýhodnými klasickými leasingy. Vzpomeňte si, jak jste byli ukováni do omezených mobilních tarifů, než přišel ten neomezený od O2. Ostatní se cukali, ale pak následovali jeho příkladu. A v automobilovém segmentu to bude podobné. Škodovka jde příkladem, když jako první nabízí operativní leasing na většinu svých modelů. Dáte za něj šest až deset tisíc měsíčně a odpadá vám řada starostí a strastí, které jinak provází vlastnictví jakéhokoliv auta.
Nový vůz si kupujete proto, abyste se vyhnuli starostem. Počítáte se zárukou, bezproblémovým chodem, příkladnou péčí automobilky a dalšími službami, které vám vylítané auto z bazaru nabídnout nemůže. Kupujete proto kombíkovou oktávku v dízlu a výbavě Elegance, protože to je přesně to klišé, které Čech-chalupář vyžaduje. A je úplně jedno, že do téhle škatulky nespadáte. Jde prostě o obecně největší škodovácký bestseller. A vy ho teď můžete mít nejen koupený, můžete ho mít i půjčený. V čem se to vyplatí a proč se v následujících letech dočkáme podobné nabídky i u dalších automobilek, protože se jedná o západní standard? Čtěte dál a dozvíte se to.
1. Zaplatíte plus mínus stejně
Jakmile vyjedete s vlastní funglovkou z autosalonu, klesne její hodnota řádově o padesát až sto tisíc, v závislosti na typu auta. A je jedno, že škodovky si svou cenu drží lépe, prostě už je „použitá" a její cena bude nadále klesat. Přičtěte si všechny vedlejší náklady (pojištění, náhradní gumy, servisní prohlídky) a za dva roky vám pod rukama prohoří klidně 150 až 200 tisíc. Ta samá oktávka přitom na operativní leasing bude stát cca 9200 Kč, což jsou peníze, za které dostanete all-inclusive péči. Za dva roky v tom necháte 220 tisíc korun, což je plně srovnatelné s tím, co jsme zmínili. Když si navíc kupujete auto na běžný leasing, počítejte s 20 až 30% přeplacením tržní ceny. Operák najednou začíná dávat smysl.
2. 1% zodpovědnost
Součastí operativního leasingu je samozřejmě povinné ručení i havarijní pojištění s 1% spoluúčastí. To je velmi férová nabídka, která se netýká jen poškození disků kol a dalších drobností. V tom se podmínky podobají klasické nabídce autopůjčoven. Musíte být hodně velké nemehlo, aby vás případná škodná událost něco stála. Pojistka se navíc v případě nehody navýší leasingovce, nikoliv vám.
3. Jde o vyzkoušenou metodu
Operativní leasing na Západě funguje už několik dekád a má miliony spokojených zákazníků. U nás se teprve rozkoukává, ale jakmile do hry vstoupí víc automobilek, budou konkurenční nabídky dělat s trhem divy. Rozhodně to není nějaký dočasný trend.
4. V servisu vás neošulí
Všechno je v záruce a servisní opravy v rámce paketu Komplet máte v ceně, takže s klidem nakráčejte do drahého autorizovaného servisu a nechte to na nich. Bez ohledu na délku nutných oprav a finální sumu jste z obliga.
5. Nemusíte řešit náhradní auto
V případě autonehody máte nárok na náhradní vozidlo po celou dobu opravy. Samozřejmě na srovnatelné náhradní vozidlo, takže nebudete putovat ze Superbu do Citigo.
6. Nemusíte řešit handlování v autobazaru
Každé vlastnictví vozu je zakončeno povinnou a často hořkou tečkou. Jdete do bazaru nebo se snažíte svůj vůz udat v inzerci. Vždycky dostanete méně, než jste čekali. Musíte do auta vrazit pár desítek tisíc, aby vůbec bylo prodeje schopné. Všichni volající zájemci se vás snaží ještě o pár tisícovek stáhnout. Někteří to vzdají a raději auto udají někomu v rodině. V tomhle případě veškeré starosti odpadají. Po dvou letech auto vracíte a jdete domů. Nebo si pořídíte další, samozřejmě opět zbrusu nové.
7. Nemusíte stát fronty na registru
Auto dostáváte přihlášené na registračních značkách a nemusíte tedy obíhat povinné kolečko, což vzhledem k vrtkavému systému registru vozidel jednoznačně potěší.
8. Není potřeba se příliš hlídat
Průměrný roční nájezd českých řidičů je cca 18 000 km. V rámci operativního leasingu máte nárok na 20 000 km ročně. Jistě, některým to nemusí stačit, protože jsou prostě „víc do světa". Jiní do toho schovají každodenní dojíždění do práce i několik zahraničních dovolených. Dvacet tisíc ročně ale není nikterak malá suma kilometrů a dá se s ní pracovat.
9. Můžete každé dva roky vytáčet sousedy novým autem
Operativní leasing se uzavírá na dva roky. Vyhovovat tedy bude především lidem, kteří jsou zvyklí auta střídat (výhodně prodají staré a přidají něco peněz na nové auto), případně chtějí mít aktuální špičku segmentu, ať už z důvodů bezpečnosti nebo využití nových technologií. Počty airbagů rostou, auta se zvětšují a jsou čím dál tím pohodlnější. Kdo řídí třináct let starý vůz, nemá o schopnostech aktuální nabídky ani ponětí.
10. Když se zamilujete, můžete si ho koupit
Operativní leasing myslí i na ty, kteří se během čtyřiadvaceti měsíců do „svého" vozu zamilují a nechtějí ho vrátit. Zákazník má přednostní právo odkupu za sníženou cenu, za kterou by byl jinak vůz nabízen v programu ojetin Škoda Plus. Půjde o dvouleté auto s nájezdem 40 tisíc kilometrů, takže ještě s relativně slušnou zárukou a především ověřenou historií.