Volič je kámoš, né žrádlo
Každý úspěšný politik ví, že kontaktní kampaň je v podstatě ten nejlepší způsob, jak si zlepšit předvolební karmu. Politik musí lidem ukázat, že je taky jenom člověk s problémy a starostmi jako každý z nás. Miloš Zeman cílí na obyčejné lidi, proto je pravděpodobnější, že ho potkáte spíše v kolbence než na vysoké škole. Na rozdíl od většiny politiků má navíc skvělé řečnické schopnosti a ačkoliv se zdá, že často vypráví senilní nesmysly, tak věřte, že při jeho vytížení a intenzitě všelijakých schůzek, meetingů, besed a rozhovorů byste občas taky mleli nesmysly.
Obdivuhodná, až zarážející jsou především čísla všech výjezdů, které prezident absolvoval. Celkem stihl absolvovat 52 výprav do krajů, 116 návštěv podniků a firem a 227 besed s občany, jak uvádí server Lidovky.cz. O tom, že tato taktika funguje, by své mohl vyprávět i předseda hnutí ANO Andrej Babiš, jehož Facebook vám napoví, že celé léto strávil na všemožných městských slavnostech, festivalech a dalších akcích. Do toho jako bonus ještě „napsal“ knihu s názvem O čem sním, když náhodou spím. A navíc se stihl oženit na Čapím hnízdě, což se rozhodně také bere jako pozitivní PR. Babišův marketingový tým totiž moc dobře ví, že ačkoliv Babiš dělá mnoho chyb a často je kolem něj negativní aura, tak se vždy vyplatí zakrýt ji pozitivním skutkem v jakékoliv podobě. Korupční skandál zakryjí charitou, korunové dluhopisy fotografií s koněm, Čapí hnízdo zas svatbou a Šumana pro změnu fotografií s Jágrem. Je to prosté a přitom geniální.
Babiš a Zeman však nejsou jediní, kdo navštěvuje kraje a festivaly. Aktivitu nelze odepřít i mladému politikovi za TOP 09 Dominiku Ferimu, který se přes 2 roky snaží o osvětu politiky mezi mladými za pomoci přednášek a besed po celé republice. Nově se o tuto taktiku pokouší i současný volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek, který navštěvuje hudební festivaly a jezdí v pruhovaném triku na vodu s Mladými sociálními demokraty. Podobně se snaží lidem přiblížit i předseda SPD Tomio Okamura. Ten pro změnu objíždí všemožná sportovní utkání, městské poutě a pivní slavnosti.
Zlaté časy Zemáku jsou nenávratně pryč
Zpátky k Zemanovi. Pan prezident má totiž kontaktní kampaň ozkoušenou už z roku 1998, kdy se mu poprvé podařilo porazit ODS v parlamentních volbách. Tehdy ČSSD získala nejvíc hlasů v historii České republiky, konkrétně šlo o počet skoro 2 milionů hlasů. V kampani tehdy figuroval legendární autobus Zemák, ve kterém se kromě Miloše Zemana svezli i politici jako Stanislav Gross nebo Petra Buzková. Tehdy prý během tří měsíců navštívili zhruba 500 obcí v České republice. S nápadem volebního autobusu Zemáku tehdy přišel český lobbista Miroslav Šlouf. Jednalo se o Karosu z konce 80. let, která ČSSD tehdy pomohla vyhrát volby a Milošovi Zemanovi stát se premiérem. V roce 1996 díky Zemáku obdržela ČSSD ve volbách 26 % a v roce 1998 v předčasných volbách dokonce rovných 32 %. Na střeše Zemáku pak stál nápis „Šťastný let, Václave!“, který odkazoval na Václava Klause, který v té době létal vrtulníkem. O Zemáku z různých zdrojů panují historky, že členové posádky v něm hojně popíjeli alkohol, o čemž nikdo nepochybuje. Celkový úspěch v celkovém měřítku změnil na pohled a strategii voleb v Čechách.
Současné prezidentské období v podstatě posloužilo jako jedna velká kontaktní kampaň. Ve srovnání s 90. lety se však rozmělnilo do období 4 a půl let, nikoliv do 3 měsíců jako ve slavných dobách Zemáku.
A zde je konec tuzemáku v Čechách.