fb pixel Liga spravedlnosti Zacka Snydera recenze

RECENZE: Čtyři hodiny úmoru. Za jednu Ligu spravedlnosti Zacka Snydera stihnete dojet z Aše do Brna. A uděláte líp

+ DALŠÍCH 6 FOTEK + DALŠÍCH 7 FOTEK

Peklo má jméno Liga spravedlnosti a Zack Snyder je ďábel. Nedejte se. Čtyři hodiny trvající Snyder Cut, nová verze téměř pět let starého propadáku, není o moc lepší než původní film. Stupidní scénář totiž nezachrání ani sebelepší postprodukce.

Kateřina Horáková 19.3.2021, 09:30

Liga spravedlnosti Zacka Snydera

Kouknout na fotbal včetně sestřihu nejlepších gólů, dojet z Aše do Brna, zvládnout polovinu pracovní doby nebo absolvovat dvě zbytečně vyhrocené diskuze na twitteru. To všechno stihnete během nové, čtyřhodinové verze Ligy spravedlnosti, kterou z pět let starého materiálu znovu sestříhal a o dosud neviděné a částečně i čerstvě dotočené scény doplnil režisér Zack Snyder. Původní projekt musel filmař opustit v postprodukční fázi z rodinných důvodů. Zemřela mu dcera a jeho práci na tehdy dlouho očekávaném kousku z DCEU dodělal Joss Whedon, mimo jiné tvůrce prvních Avengers a Avengers: Age of Ultron.

Výsledek byl neskutečně špatný a přiblblý, proto se fanoušci téměř okamžitě začali dožadovat toho, aby studio Warner Bros. vypustilo tzv. Snyder Cut, tedy hrubý sestřih filmu od jeho původního tvůrce, který ovšem bylo třeba dokončit. Rozjeli masivní kampaň na sociálních sítích a neustali, dokud nedostali to, co chtěli. Dodělat Ligu spravedlnosti Zacka Snydera stálo dalších 70 milionů dolarů a výsledek je nyní k vidění na HBO GO. Má 242 minut, je v ní nikdy nezveřejněný materiál, vizuálně propracovanější záporák, a dokonce i Joker; přesně, jak bylo avizováno. Ano, v jistém ohledu je to lepší než původní Liga spravedlnosti. Ale je to dobré? Slovy pana Bašty z nesmrtelného skeče Debata z České sody: Neni.

Snyderheads

Zack Snyder v roce 2004 všechny překvapil úspěchem remaku zombie klasiky Úsvit mrtvých. Vystřelilo ho to mezi „nadějné mladé režiséry“, takže si mohl vybírat projekty dle libosti a měl možnost se vyprofilovat, což udělal. Adaptace komiksu Franka Millera 300: Bitva u Thermopyl jasně ukázala, co ho baví, v čem je dobrý a co jsou jeho slabosti. Snyderův vizuální styl je na první pohled jasně rozpoznatelný i pro úplného laika. Jakmile je něco tmavé, chladné, ve slow motionu a v pozadí k tomu vyje ženský hlas, tak je to Snyder. Má rád počítačové hry, má rád anime a hentai (holky ze Sucker Punche approves), má rád komiksy a především má rád členy subkultur, kteří se na počítačové hry, anime, hentai a komiksy nabalují. Pro ně točí a oni ho za to milují.

Jeho spojení s DCEU v roce 2013 dávalo perfektní smysl a po premiéře Muže z oceli budilo oprávněné nadšení. Reboot Supermanova příběhu se povedl a chvíli to vypadalo, že DC ještě třeba dožene MCU a navíc nabídne něco trochu jiného než epileptické barvičky Avengers a spol. Pak ale přišel Batman vs. Superman a s každým dalším kouskem z DCEU bylo jasnější, že se nic z toho, co si fanoušci vysnili, nestane. Dílo zkázy dokonala právě Liga spravedlnosti. Ono to dílo vlastě jede dál – viděli jste Wonder Woman 1984? – jenom to teď už nikoho nepřekvapuje a ani nezajímá. Tedy až na ty hráče počítačových her, fanoušky anime a hentaie a čtenáře komiksů, pro něž bylo požadování Snyder Cutu dost možná mechanismem, jak zvládnout hluboké vnitřní trauma způsobené sledováním filmů z DCEU.

This, but make it dark and grainy

Diskutovat, zda je vznik Snyder Cutu relevantní, je tedy zbytečné. Můžeme se bavit maximálně o tom, co Zack Snyder s příležitostí uvést nedodělaný film v nové verzi udělal. Rozhodně platí, že režisérova „tvůrčí integrita byla zachována“. Snyder Cut je tmavší než první Liga spravedlnosti, méně barevný, chladný, hudba je typicky snyderovsky přepálená, ženské vytí included, a tu šílenou stopáž to nakonec má hlavně proto, že je to všechno. Hrozně. Moc. Zpomalené. Nadužívání slow motionu se Snyderovi tvrdě vymstívá; je to citelně samoúčelné, a proto i extrémně úmorné. Trvá to tři hodiny a divák trpí. Snyder do něj urputně dál a dál cpe nastavovanou kaši, ale je to pořád jenom kaše.

Nejhorší je, že poslední hodina, a tím myslím opravdu doslova posledních 60 minut filmu, je super, a to nejen ve srovnání s Ligou spravedlnosti z roku 2017, ale i s jinými superhrdinskými týmovkami uvnitř i vně DCEU, které jsme v posledních letech měli možnost vidět. Vypadá to výborně, odsýpá to výborně, všechno je na tom výborné. Bohužel, divák v těch třech hodinách předtím stihl asi tak dvacetkrát umřít nudou. Nebo aspoň vyřídit maily, promazat spamy a proscrollovat instagram horem i spodem, takže ho ten závěr vůbec nezajímá, a pokud ano, pak se ale unavený mozek na jeho intenzitu nedokáže pořádně naladit a všechno tak vyznívá naprázdno.

Snyder Cut totiž nemohl nikdy být opravdu skvělý, protože Liga spravedlnosti prostě není dobrá. Scénář toho filmu je tristní a hloupý, příběh jednoduchý, v porovnání například s marvelovskými mozaikami až dětinský. Je úplně jedno, kolik to má hodin, jak moc je to tmav... totiž temné nebo kolika chladnými filtry se sépiovým podtónem to proženete, pořád to bude stejně stupidní, přímočará věc o tom, jak se tým samotářských hrdinů dal dohromady, aby zase jednou zachránil svět před zkázou z rukou generického zloducha. Tím, že na to nabalíte dvě hodiny materiálu, který každou vteřinou víc a víc křičí, že tam vlastně vůbec nepatří, to nezachráníte. Naopak to jen zvýrazníte.

Někdo se tady zkrátka vykalkulovaně pokouší hrát na sentimentální notu a zvednout tak reputaci ne jen jednoho filmu, ale pověst celého DCEU, která je dlouhodobě zoufalá. A snad by se mu to i povedlo, kdyby si tři hodiny ze čtyř nehrál na Kubricka a nebral se tak strašně vážně. Chápeme, měl jsi to těžké, umřelo ti dítě. Ale my za to nemůžeme, Zacku.