Internetový obchod bez soutěže
Jak vzbudit v Česku rozruch? Zadejte zakázku na vytvoření e-shopu pro elektronické dálniční známky ve výši 401 milionů bez soutěže jakési firmě a čekejte pár dnů, co se bude dít. Tato kauza odstartovala v pátek a celý internet byl doslova zahlcený přemrštěnou částkou za internetový obchod a vše samozřejmě vyvolávalo velké emoce. V tom se náhle zjevil podnikatel a programátor Tomáš Vondráček (Actum, WMC Grey), který na sociálních sítích veřejně vyzval své kolegy k hackathonu, díky kterému by během víkendu měli vše stihnout naprogramovat a odevzdat státu zdarma.
„VEŘEJNÁ VÝZVA! Rozhodli jsme se, že příští víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém eshopu na dálniční známky zdarma naprogramujeme, spustíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií! Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend,“ napsal Vondráček v rámci své výzvy a následně dodal, že zakázka bude zlomová, ať dopadne jakkoliv. Tímto krokem chce státu naznačit, že ke společným penězům našich občanů by se stát neměl chovat tímto způsobem.
Na Vondráčkovu výzvu, kterou propagoval Hlídač státu, se samozřejmě okamžitě namotal i samotný PR tým Andreje Babiše, který ochotného programátora pozval v pondělí na schůzku, kde si ho očividně rád vyslechne. Sraz na úřadu vlády by se měl konat mezi 11. a 12. hodinou.
Premiér Andrej Babiš byl z kritizované zakázky pro firmu Asseco Central Europe pravděpodobně také překvapen, a proto se v pátek sešel s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (ANO) a šéfem Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňkem Hořelicou. Po schůzce Babiš prohlásil, že se tomuto tématu chce věnovat a sejít se se zástupci velkých e-shopů, kteří o této problematice budou mít rozhodně více vědomostí než ministr dopravy. Ten však prohlásil, že se tuto zakázku pokusí zlevnit. Navíc se ukázalo, že podobný projekt na Slovensku stál v přepočtu zhruba 75 milionů korun.
Smyslem vytvoření digitální dálniční známky mělo být bezesporu ušetření nákladů na výrobu, prodej a celkově na jednodušší přístup k těmto kuponům pro občany. M2ísto toho se podle výpočtů webu Hlídačstátu.cz ukázalo, že prodat elektronickou dálniční známku řidičům je dražší než tu papírovou vytisknout, zaevidovat, naložit do aut, rozvést po celé ČR do obchodů a prodat řidičům. Vše to dokázal na svém důkladném výpočtu „hlídač státu“ Michal Bláha.
Tato kauza má rozhodně velmi zajímavý vývoj. Možná stát ušetří oněch 400 milionů díky ochotným programátorům. A tak nějak nás napadlo - nevyplatilo by se nakonec nám všem, kdyby speciálně ty naše dálnice , které jsou někdy spíš tankodromy, případně parkoviště, byly zdarma pro všechny? Co kdyby to někdo spočítal?