fb pixel Děti dostávají jména podle instagramových filtrů: #crazyAmericans vs. #Cesinejsoublazni – G.cz
Vyhledávání

Děti dostávají jména podle instagramových filtrů: #crazyAmericans vs. #Cesinejsoublazni

Instagram oslavil letos pět let svého působení. Za tu dobu se mu spolu s ostatními sociálními a ‚sdílecími‘ sítěmi podařilo zavést do běžného povědomí termín hashtag, seznámit uživatele s kouzlem filtrů... a taky pozvednout oblíbenost některých křestních jmen, která si ovšem předtím vypůjčil právě pro pojmenování oněch filtrů.

Radek Kovanda
Radek Kovanda 4.12.2015, 17:50

Jak se vám líbí jména jako Juno, Ludwig, Reyes, Lux, Valencia nebo Willow? V českém prostoru je tahle otázka nejspíš bezpředmětná, ale v Americe a vůbec celém anglicky mluvícím světě jsou právě tahle pojmenování coby křestní jména pro děti na vzestupu v oblíbenosti.

Všiml si toho americký web BabyCenter, když jako každoročně v rámci bilančních článků, které vyjdou ke konci roku, dával dohromady seznam letošních nejoblíbenějších křestních jmen.

A nemohl si nevšimnout, že se tahle jména shodují s pojmenováním oblíbených filtrů, kterými na Instagramu uživatelé ‚vylepšují‘ své fotky pořízené mobilem. Vznikl z toho rovnou i nový fenomém ‚ohashtagovaný‘ jako #instagrambabies.

„Skokanem roku“ (+75 % v četnosti) se stalo křestní jméno Lux, zejména jako jméno chlapecké, ale v menší míře i dívčí. „Lux“ ovšem není míněn jako vysavač podle známé švédské firmy AB Lux, nýbrž jako světlo podle latiny. A vlastně to ani není obyčejný filtr, nýbrž poměrně fikaný nástroj pro zesvětlení podexponovaných (a tím pádem tmavých) fotek.

Druhým v pořadí byl Ludwig (+42 %), což je jeden z nejuniverzálnějších a zároveň nejméně ‚filtrujících‘ filtrů, jehož úkolem je pouze jemně posílit kontrast a propůjčit fotce ‚nefiltrovaný‘ vzhled. Na třetím místě se umístil podobný filtr jménem Amaro (+26 %).

Dalšími skokany jsou Reyes (+10 %), který dělá z fotek ‚zaprášené‘ retrosnímky, Hudson (+4 %) pro studenější, lesklejší a ‚hubenější‘ fotky a Kelvin (+3 %), díky kterému z fotek ‚chčijou‘ barvy i kontrast.

Co se týče striktně dívčích jmen, nejvíce poskočila Juno (+30 %), což je filtr určený především pro portrétní fotky, v nichž jemně zesílí měkké zelené tóny, celkově fotku posune do teplejších barev a rozzáří bílou.

Je ovšem zajímavé, že jiná, dosud poměrně oblíbená křestní dívčí jména, jež mají svůj ekvivalent i coby názvy instagramových filtrů, naopak ve své oblíbenosti letos zásadně propadla. Třeba taková Sierra, což je v podstatě ‚žehlička‘ zbavující lidské portréty vrásek a nehezké pleti. Stejně dopadly filtry Lark a Walden, které mají barevně oživovat krajinky a přírodu obecně.

V Česku jsme takový trend zatím nezaznamenali. Nejde o to, že by rodič nemohl dát svému dítěti jméno podle instagramového filtru – jelikož se jedná původně o ve světě běžně používané jméno, neměl by být problém s tím, aby se dostalo do české matriky. Pokud si není člověk jistý, obrátí se na tuhle paní docentku, a ta mu použití daného křestního jména ze své pozice soudní znalkyně schválí.

Jenomže Češi, Moravané i Slezané reagují spíše na mainstreamové trendy a nejsou v tom nikterak zbrklí, ba naopak, postupují uvážlivě. Skokanem roku se tak letos stane znovu nejspíš jméno Matyáš a za ním Sofie a Ema, přičemž nejoblíbenější stále zůstává už nejméně deset let Jan (Honza), Jakub a Tereza.

Alespoň co se týče křestních jmen, která dáváme svým ratolestem, reagujeme poměrně citlivě i na geopolitické změny. Jenže mnohdy úplně jinak, než by velela selská logika – například: mohlo by se zdát, že jsme na jméno Adolf po válce zanevřeli kvůli Hitlerovi, jenže opak je pravdou.

Podobné články

Doporučujeme

Další články