Průměrný Rus
Navzdory tomu, že naprostá většina Američanů podporovala protisovětskou politiku své vlády, většina z nich měla větší potíže se snahou nesympatizovat s průměrným Rusem. Během druhé světové války totiž americká vláda zahájila propagandistickou kampaň, která měla Američany přesvědčit, že Rusové – ačkoli žili v komunistické zemi – byli dobrými spojenci ve válce proti hitlerovskému Německu.
Dokonce i Hollywood se zapojil do akce a uvedl do kin filmy, které zobrazovaly stoicky hrdinné Rusy a jejich boj proti nacistickým hordám. Když skončila druhá světová válka a roztržka mezi Spojenými státy a Sovětským svazem se začala proměňovat ve studenou válku, mnoho Američanů bylo zmateno novým zobrazováním Ruska jako hrozby pro Spojené státy.
Článek v New York Times
Americká vláda a spolupracující média brzy vypracovaly odpověď na tento zmatek. Poselství, které šířily, bylo jasné a přímé: sovětská vláda je komunistická diktatura usilující o světovou nadvládu, na druhé straně se ruský lid příliš neliší od svých amerických protějšků.
Toužili jen po svobodě, volnosti a materiálním pohodlí. Dokonalým příkladem tohoto přístupu byl článek ve vydání New York Times z 29. září roku 1953. Začínal vysvětlením, že „šťastný Rus“ může nakonec získat „malý pozemek, na kterém si může postavit dům“. Článek se ptal: „Co tedy udělá jako první?“. Podle článku „postaví kolem celého pozemku pěkný, velký plot“. Desítky let komunistické vlády „dokázaly pouze vyostřit tento instinkt ruského lidu“.
Americká propaganda
Reportér New York Times rovněž vyslovil názor, že „sovětská vláda, pokud chce mít spokojené obyvatelstvo, bude muset ujít dlouhou cestu, aby ho uspokojila“. Článek byl také dokladem myšlenky, že jedna z nejlepších amerických propagand zaměřených na ruské občany spočívala v popisu nesmírného materiálního bohatství a pohodlí, které jsou ve Spojených státech k dispozici.
První americká výstava, která se v roce 1959 konala v Sovětském svazu (na úvodní fotografii), se skládala převážně z automobilů, kuchyňských spotřebičů, módních doplňků a obrovského množství dalšího spotřebního zboží. Téměř tři miliony Rusů se tehdy tlačily, aby si výstavu mohly prohlédnout a odnést si katalogy plné neokoukaného zboží.
Zdroj: History, Wikipedia