fb pixel RECENZE: Tonda Blaník je stále stejný. Vymaní se někdy Marek Daniel ze škatulky arogantního pi*use? – G.cz

RECENZE: Tonda Blaník je stále stejný. Vymaní se někdy Marek Daniel ze škatulky arogantního pi*use?

+ DALŠÍCH 5 FOTEK + DALŠÍCH 6 FOTEK

Tonda Blaník je zpátky, vy vopičáci! Po streamáckém seriálu Kancelář Blaník a celovečerní satiře Prezident Blaník přichází Republika Blaník, která běží na YouTube. Venku jsou tři díly, které už si stihly vzít na přetřes aktuální témata jako zmatené pivní DPH nebo koronavirus. Rozhodně je to vtipné, nebo možná spíš úsměvné (ostatně jako celá tahle země)... Zároveň je to ale pořád to samé dokola.

Kateřina Horáková 11.3.2020, 07:54

Republika Blaník stále žije

Mysleli jste si, že zmizel? Tak to chyba lávky. Dva roky po celovečerním filmu Prezident Blaník sbíral síly a nyní se vrací. Lobbista Tonda Blaník, nejmocnější milovník na míru šitých bot v Česku, je zpět. Po rozvázání spolupráce se Streamem režisér Marek Najbrt a herec Marek Daniel znovu spojili síly a skrze YouTube vypouštějí krátké, několikaminutové epizodky vlastně jediné politické satiry, kterou u nás teď máme, na aktuální témata.

První vlaštovka se objevila před dvěma týdny a od té doby už Blaník stihl dohnat situaci a okomentovat vše od Babiše juniora na Krymu, zastavení trestního stíhání Babiše seniora, vězení Davida Ratha až po zmatené změny DPH na pivo, které se navíc lobbista jal jasně a jednoduše vysvětlit. V nejnovějším díle jde o to, co momentálně řešíme všichni téměř 24/7 - koronavirus.

Zřejmě si teď kladete otázku; jaký je nový Tonda Blaník? Tak především vůbec nový není. Je to pořád starý známý, stejný arogantní pi*us s telefonem a neurvalou hubou, který chová výrazněji vřelé city snad jen k Žížalovi a Leňuli, a to ještě dost možná jen proto, že nikoho jiného v životě nemá. Takže se ptáte špatně, naopak my se ptáme vás: vadí vám, že je to zase to samé jako vždycky?

Nechme teď stranou celovečerního Prezidenta Blaníka, který dokázal, že Tonda má potenciál na dlouhohrající formát, ale aby to bylo opravdu dobré, muselo by se to ještě trochu dotáhnout. Podobně jako kdysi Česká soda tu i Kancelář Blaník slouží jako satirický komentář a tedy jistá úleva od politické (i společenské) situace, která je sama o sobě neskutečně bizarní a úsměvná. V České republice si nemůžete vymýšlet legrační gagy a skeče o aktivních politických představitelích země, protože ať přijdete s čímkoliv, nejpozději do týdne se to zcela vážně stane v realitě.

S apokalypsou klepající na okna přesně takovou oddechovku potřebujeme. I Kancelář Blaník byla co do vtipnosti nevyrovnaná, stejně tak i v životě ne každý fór padne na úrodnou půdu. Nikdy ale nespadne do úplného bahna, takže buďme rádi, že Blaníka máme a můžeme si ho ráno pustit na telefonu po cestě do práce nebo při čekání ve frontě na respirátor či výměně naspořené hotovosti za zlaté cihly. Ostatně, starého psa novým kouskům nenaučíš.

A Marek Daniel už svou hereckou škatulku, rozhodně v rámci filmové tvorby, zřejmě nikdy neopustí. Bůh mu dal do vínku obličej kokota a pro role nepříjemných chlapů, které si divák prostě neoblíbí, je přímo ideální. Ať už jde o menší roli kolotočářského milence Ani Geislerové ve Slámově Štěstí, rozvraceče poklidných vesnických vztahů ve Vesnickém učiteli, jeho první velkou roli morálně pochybného Vrbaty v Protektorovi či part v Polském filmu, kde hrál sám sebe, ale naprosto šíleného, tohle je poloha, ve které ze sebe dokáže dostat maximum. Byla by škoda pro něj i pro nás, diváky, kdyby se to snažil násilně lámat jiným směrem.