Provoz elektromobilů bude zdražovat, na čem jiném si můžeme frčet? V co věří Elon Musk? – G.cz
Vyhledávání

Provoz elektromobilů bude zdražovat, na čem jiném si můžeme frčet? V co věří Elon Musk?

+ DALŠÍ 1 FOTKA + DALŠÍ 2 FOTKY

Pokud se aspoň trochu zajímáte o moderní dopravu, asi jste zachytili, že budoucnost elektrického ježdění není tak růžová, jak se ještě před pár lety mohla zdát. S užíváním elektrovozů se totiž pojí mnohem více výdajů, než se dalo předpokládat. Otázka tedy je: Jaké jsou jiné možnosti? A co na to průkopník elektrovozítek Elon Musk?

Jan Studnička
Jan Studnička 21.1.2020, 15:25

Tak mi to teda nabij, baby

V polovině ledna zasáhla elektrořidiče zpráva, že společnost Ionity mění svou cenovou politiku. Už nějakou dobu se na něco takového čekalo, protože až doposud drželi Ionity cenu na dvou set pěti korunách za nabití, lhostejno, jestli jste načerpali poloplnou nebo plnou a bez ohledu na to, jak moc jste nabíjeli. Tohle je samozřejmě dlouhodobě neudržitelný model jednak kvůli majitelům vozů s nižší kapacitou baterie, kteří na tom soustavně tratili, ale hlavně se nedalo čekat, že by Ionity nevyužili možnost trhnout víc na majitelých vysokokapacitních baterií.

Nově si bude společnost účtovat za nabíjení na svých stanicích 0,79 eura za kilowatthodinu. To je nějakých dvacet korun. To je čtyřikrát víc, než kolik běžně stojí elektřina v domácnostech. Společnost tím ale tlačí řidiče do nějakých stálejších tarifů, na kterých pravděpodobně bude stát jejich ekonomický model. V některých případech vás totiž tarif může dostat až na dvě koruny za kilowatthodinu.

Trh se mění

Inonity je projekt, který vzniknul spoluprací BMW, Daimleru, Forda, Wolksvagenu a nejnověji i asijského koncernu Hyundai-Kia. Tahle monstr spolupráce si dává hlavně za úkol vybudovat infrastrukturu pro elektrické vozy, které teď automobilky tlačí především proto, aby se jim podařilo splnit zpřísňující se emisní limity Evropské unie. I proto, že celou elektromobilní větev tak silně tlačí vpřed, byly ceny ze začátku tak nízké. Společnost je oficiálně označila za “vítací fázi” a teď jsme se probudili do reálného světa.

Ostatně sám pionýr elektromobilů Elon Musk mluvil při mnoha příležitostech o tom, že infrastruktura pro elektrické vozy je to, na čem celý byznys buď raketově odstartuje nebo padne. On sám pravděpodobně věří té první možnosti, protože před několika týdny, předvedl nový Cybertruck, praktické terénní SUV s kyberpunkovým designovým přesahem. Navíc se hodnota společnosti neustále zvedá. Loni v létě se kupříkladu Tesla stala nejhodnotnější automobilkou spojených států.

Může-li navíc zdražovat Ionity se svým lvím podílem na trhu, můžou ostatní společnosti taky. Ceny za kilowatthodiny zvedl i ČEZ a brzy bude následovat jejich příkladu i EO.N.

A co když jako nechci?

Elektromobily jsou podle nejrůznější expertů ale jenom jedna z mnoha cest, jak omezit emise. Na loňské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu byl třeba mnohokrát skloňován vodík. Mluví se ale i o lihu, biomase, plynu a občas i o vzduchu jako takovém. Samozřejmě, že některé koncepty jsou lépe promyšleny než jiné, některé zatím existují jen v hlavách vědců, některé už mají funkční prototypy. Michal Velička z Toyota Central Europe na konferenci doslova řekl, že “do pěti let budou vozy, u kterých si bude moct zákazník vybrat jeden z pěti možných pohonů podle toho, co mu bude vyhovovat nejlépe”.

Stejně tak současná verze elektromobilů může být jenom přechodnou fází ke konečné elektromobilitě. A možná i to je důvod, proč se automobily, které do budoucnosti výroby vozů vidí lépe než kdokoli jiný, pokouší v současnosti vytřískat z nabíjecích stanic co nejvíc.

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu