Costa Concordia byla první loď třídy Concordia, která šla na moře. Pak se jí ještě nasekalo pár sestřiček, ale Concordia byla první. Málokdo si to uvědomuje, ale Concordia byla veliká. Jakože vážně veliká loď. O třicet metrů delší a o sedm metrů širší než Titanic, jehož zkázu máme v hlavě zafixovanou v hlavě skoro tak jako ňadra Kate Winslet. Titanic vezl nějakých tři a půl tisíce lidí a Concordia měla na palubě ještě o více než pět set osob víc.
Stačilo málo a mohli jsme vidět jednu z největších námořních katastrof v přímém přenosu. A to hlavně kvůli tomu, že za kormidlem stál kapitán Francesco Schettino.
Čučte, hej
Kvůli zmatkům ve vyšetřování si nejsme moc jistí, co se toho osudného večera 13. ledna 2012 dělo na kapitánském můstku, ale víme, že Schettino chtěl flexit před svými cestujícími, takže se nebezpečně přiblížil ostrovu Giglio, který leží nedaleko toskánského pobřeží, aby měli jeho svěřenci hezký výhled.
A právě tam v osm večer Concordia narazila na útes. Lodí otřásl výbuch a na okamžik se vypnula elektřina. Kapitán se pokusil uklidnit vyděšené cestující a vyslal co nejvíc členů posádky, aby se pokusili dav utišit s tím, že on se pokusí navézt loď do přístavu. I když se třesoucí se Concordia držela rovně ještě celou jednu hodinu, Schettinovi se nepovedlo ji otočit do zátoky a loď se začala povážlivě naklánět.
Kapitán vyhlásil evakuaci až v tuhle chvíli, ale loď nabírala vodu rychle a rychlej, takže z původního dvacetistupňového náklonu šla Concordia skoro na bok.
Posádka začala na kapitánův rozkaz rozdávat záchranné vesty, někteří cestující se v panice vrhali do vody i bez nich. Situace nevypadala dobře, ale naštěstí se zjistilo, že vystrašení lidé volali o pomoc dávno před vyhlášením evakuace, takže záchranné lodě jsou dávno na cestě.
Evakuace probíhá šest hodin a zjistilo se při ní mimochodem i to, že kapitán Schettino nehodlal čekat, až budou všichni v bezpečí, a nechal se odvézt na břeh, zatímco tři sta lidí bylo stále na palubě. Jak říká Anjel: “Kapitán Krysa opouští svou loď jako prostřední.”
Neštěstí na moři
Loď se válela na pobřeží Giglia další dva roky, než začalo hrozit, že palivo vyteče do moře a zamoří vše kolem, takže Concordia byla po dvou letech konečně zdvižena a odtažena ke sešrotování. Kapitán Schettino se u soudu opakovaně odvolával a nakonec ho nejvyšší italský soud odsoudil na šestnáct let vězení. Finální verdikt padl v roce 2017.
Concordia byla tragédie, při níž zemřelo dvaatřicet lidí. Třicet dva lidských bytostí, třicet dva světů. Ale z jistého úhlu pohledu můžeme říct, že šlo o štěstí, o štěstí v neštěstí, že další čtyři tisíce osob přežily. U jiných námořních katastrof cestující takové štěstí neměli.
Koukněte do naší galerie na námořní katastrofy. Nejsou tam často ty úplně největší, protože když se podíváte na žebříčky největších námořních neštěstí, devět z deseti jsou válečné lodě. Což je samozřejmě tragédie, ale taková nějak předvídatelná, jakkoliv hrozně to zní. Takže jsme do našeho žebříčku přihodili pár… zajímavostí.