Zbytečné utrácení za dopravu
Kompenzace slev na jízdném je jedno z nejnesmyslnějších „prožírání“ státních peněz, které kdy jaká vláda vymyslela. Aut v ulicích méně nebude, protože se tyto populistické manýry platí z peněz pracujících lidí, kteří jezdí do zaměstnání automobilem. Těm se naopak ceny za dopravu zvyšují. Ano, je to tak, v prosinci 2018 se České dráhy rozhodly plošně zvýšit ceny jízdenek o 2,5 %, což opět uškodí pouze pracujícím lidem. České dráhy to navíc donutí akorát k tomu nezlepšovat svoje služby, které jsou oproti konkurenci na mizerné úrovni.
Kdo zkusil jet před Vánocemi s Českými drahami o víkendu, dočkal se akorát přeplněných vlaků plných zákeřných seniorů, dožadujících se míst, jež si zarezervoval někdo jiný. Českým drahám to nyní může být samozřejmě jedno, protože díky miliardovým kompenzacím mají své zákazníky jisté. Vzhledem k tomu, že zdražily o zmiňovaná 2,5 %, vydělají na kompenzacích ještě více peněz. A to se vyplatí!
České dráhy totiž dostanou z výše všech kompenzací nejvíc peněz ze všech. Jedná se o největšího českého dopravce. Když vememe v potaz finanční kompenzace za dopravu pro studenty a seniory za říjen 2018, jednalo se o 512 milionů korun, z čehož České dráhy obdrží 231 milionů korun. RegioJet získá 31,3 milionu korun a Student Agency 15,2 milionu korun. LEO Express získá 7,5 milionu korun.
Když se podíváme na data za posledních 8 let, které připravil server iRozhlas.cz, zjistíme, že v posledních letech se výše kompenzace slev za jízdné pohybovalo okolo 200 až 240 milionů korun, a týkala se především studentů, kteří dojížděli do školy, tj. pouze trasy z rodného města do místa pedagogického zařízení. Současné kompenzace fungují celoplošně, což se nezdá jako efektivní nápad, který by naší společnosti prospěl. Otázkou je samozřejmě to, jak dlouho toto populistické gesto vydrží. Prozatím je na tom ekonomika dobře, ale bude na tom takto i za rok či dva?
A zde je 7 důvodů, proč budeme v roce 2019 chudší než loni.