fb pixel
Vyhledávání

Charita není zbytečný luxus, chvála jí. Dokáže pomoci těm, kteří ji opravdu potřebují

+ DALŠÍ 3 FOTKY + DALŠÍ 4 FOTKY

Korona nekorona, charitativní projekty naštěstí pokračují, lidé jsou pořád odchotní pomáhat. Možná právě v těchto dnech a ve dnech nadcházejících bude pomoc potřebná ještě víc než tomu bylo v letech minulých. Prognózy na podzim ze strany ekonomů zatím nezní příliš optimisticky. Takže charity není a a nebude nikdy dost. Ale musí mít smysl a pravidla.

Jana Mrákotová
Jana Mrákotová 9.8.2020, 10:25

Pomáhat je třeba

Od mala nás učí, že pomáhat těm, kteří to potřebují, by se mělo, mělo by to být normální. A mělo by jít o pomoc, která je nezištná, prostě o charitu. Víte vlastně, kde má toto slovo své kořeny a co znamená? Pochází z latinského caritas, což znamená slitování, smilování. Obvykle tak označujeme dobrovolné dobročinné akce na pomoc trpícím lidem, dětem, starým lidem nebo sociálně slabým a nemocným. V praxi může charita nabývat různých forem, ať jsou to peněžité či věcné dary nebo se jedná o práci vykonávanou zdarma pro nějakou dobročinnou, humanitární či charitativní organizaci.

Jedním z nadačních fondů, který svoji aktivitu v době pandemie koronaviru rozhodně neutlumil, je fond Be Charity, který v pondělí 24. 8. pořádá už 14. ročník svého tradičního charitativního bazaru. Výtěžek z prodeje značkového zboží a doplňků opět podpoří konkrétní děti s handicapem. Akce proběhne od 16 do 20 hodin v nádherných a nově zrekonstruovaných prostorách Žofín Restaurant by Stones na Slovanském ostrově v Praze. A jako každý rok bude i letos rozdělena celá částka do posledního halíře.

Finance půjdou na léčbu, rehabilitaci, na zdravotnické pomůcky a materiál. Do bazaru se tradičně zapoují i známé osobnosti. Prodávat dorazí letos i bývalá první dáma a spoluzakladatelka Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 Dagmar Havlová.

Nákup, co udělá radost dvakrát

Nákupy na charitativním bazaru udělají radost hned dvakrát – těm, kteří si nakoupí, i těm, kterým zaplacené rehabilitace pomohou posunout se o krok blíž k plnohodnotnému životu. Vybírat můžete z oblečení, kabelek, bot a doplňků nejen dámských, ale také pánských a dětských. Každoročně bazar přiláká na pět set lidí, při minulých třinácti ročnících se podařilo vybrat a následně rozdělit víc než 8 milionů korun. Jen v minulém roce jsme dokázali pomoci 62 dětem. Převážná část z nich jsou děti narozené předčasně, případně se závažným zdravotním problémem, který se objeví v prvním roce jejich života. Mnoho z nich má diagnostikovanou dětskou mozkovou obrnu, bojuje s těžkými epileptickými záchvaty. Některé pravděpodobně zůstanou na invalidním vozíku, ale rehabilitace je mohou ochránit před nepříjemnými bolestmi a operacemi, jiné mají šanci, že budou chodit, nebo dokonce v dospělosti vést plnohodnotný život. Část z dětí se potýká s handicapem v následku těžkých úrazů.

Nadační fond ale necentralizuje své aktivity pouze na hlavní město - chválihodné. V říjnu a v listopadu se pořadatelé rozjedou do několika dalších měst Česka. V úterý 27. října se koná charitativní bazar v Loutkovém sále kulturního domu Trisia v Třinci, v sobotu 31. října v Igy Centru v Českých Budějovicích, v pátek 27. listopadu v nákupním centru Aupark v Hradci Králové, o víkendu 28. a 29. listopadu se uvidíme v Galerii Vaňkovka v Brně, kde bude bazar poprvé dvoudenní a kde bude spojen opět s talkshow, které se zúčastní zakladatelka Be Charity a spisovatelka Barbara Nesvadbová. Ve středu 2. prosince se bude konat první ročník charitativního bazaru v Plzni.

Bazar lze považovat již za tradiční a dlouhodobý projekt. První ročník charitativního bazaru se konal už v roce 2006 a od té doby už každoročně. Smyslem je doslova vyprosit od oslovených donátorů nové či zachovalé oblečení převážně luxusních značek, které se pak během jednoho odpoledne prodají. A co se děje s neprodaných oblečením? Prodávají se dál ve vybraných prodejnách jedné ze spolupracujících společností. Utržené peníze ale obchodníkům nezůstávají, jsou poukázané nadačnímu fondu a ten je přerozdělí potřebným.

Co oni jsou zač?

Nadační fond Be Charity vznikl v létě 2015. Navázal tak na aktivity, které podpořily osoby s mentálním a kombinovaným postižením už třemi miliony korun. Od vzniku statutu nadačního fondu do dnešních dnů se fondu podařilo rozdělit dalších bezmála 20 milionů korun. Mezi jeho hlavní zásady patří přímý kontakt s žadatelem, každý příběh je opravdový a pomáhá se tak konkrétně. Rozděleno je 100 procent získaných finančních prostředků. Nejedná se tedy o "charitu pro charitu." Posláním fondu je podporovat dlouhodobě nemocné či jinak znevýhodněné osoby a jejich rodinné příslušníky, kteří se o ně starají a leckdy je péče o ně nad jejich síly - mimo jiné i finanční. Je jim pomáháno formou příspěvků na léčbu, rehabilitaci, na koupi zdravotnických pomůcek a materiálu.

Takže prostě summa summarum, jo tohle je sympatické a smysluplné. Pro celou řadu lidí je sice luxusní kabelka nebo značkový kabát něco, co považují za snobství, ale na druhou stranu, se vším se musí umět zacházet. V tomto případě je fajn, že drahé produkty pomáhají. A je to navíc i ekologické, v souladu s dnešní dobou, kdy se čím dál víc mluví o udržitelnosti v módě. Navíc se ukazuje, že lidem v Česku nejsou potřební jedno. Dokazují to i data za rok 2019, kdy Češi podle expertního odhadu Fóra dárců věnovali na dobročinné účely osm miliard a 450 milionů korun. Polovinu darovaly firmy, čtvrtinu individuální dárci, zbytek pak nadace a fondy. Pravidelně přispíval podle zveřejněných informací každý čtvrtý Čech, který ročně daroval částku do pěti set korun. Nanejvýš tisícikorunu pak věnoval každý pátý. My v redakci každopádně tleskáme!

Podobné články

Doporučujeme

Další články