Před více než stoletím, konkrétně v íránském městě Isfahán, byl objeven rukopis s názvem Kitab-i Aja’ib-i makhluqat. To v překladu znamená Zázraky stvoření. Tento starobylý lexikon obsahuje více než padesát šest ilustrací, které zobrazují démony, anděly a také celou řadu zaklínadel, jejichž účelem je buď obrana před temnými silami, nebo přivolání pomoci z vyšších sfér. Rukopisy, jež se zabývají existencí temných bytostí, které sahají svým původem až do starověku. Lidé v té době věřili, že jediným způsobem, jak se ochránit před škodlivým vlivem těchto bytostí na tělo i duši, bylo ovládat správná zaklínadla. Věřilo se, že znalost těchto formulí může odvrátit negativní účinky démonických sil a udržet člověka v bezpečí před zlem.
Nicméně, svět nadpřirozena nebyl tvořen pouze démony. Existovalo i nebe a s ním spojení andělé, kteří hráli zásadní roli v ochraně lidí před zlem. Magické knihy a svitky, které obsahovaly nejen zaklínadla, ale i informace o andělských bytostech, se staly nezbytnými nástroji každého věštce, léčitele či mystika. Tyto texty poskytovaly komplexní pohled na obě strany nadpřirozených sil, nabízely možnosti obrany i spolupráce s vyššími silami.
Manuskript Kitab-i Aja’ib-i makhluqat se však v mnoha ohledech liší od běžných knih o démonologii. Nejenže se zaměřuje na zlovolné bytosti, které se snaží lidem škodit často velmi rafinovanými způsoby, ale obsahuje také astrologické prvky a popisy bytostí s pozitivním vlivem. Je plný ochranných zaklínadel a magických formulí, které mají sloužit k obraně proti temným silám. Zajímavostí je, že autor rukopisu se inspiroval dávnými legendami, údajně sahajícími až do biblických časů, konkrétně k moudrému králi Šalamounovi, jenž byl znám svými studiemi nadpřirozených bytostí. Tato inspirace se prolíná celým dílem, což dodává rukopisu historický i mystický rozměr.
Podle profesora Aliho Karjoa-Ravaryho, odborníka z katedry lingvistiky na Bucknellově univerzitě v Pensylvánii, původně existovala zjednodušená verze grimoáru, která se zaměřovala především na základní koncepty a bytosti. Až později byla rozšířena o dodatečné prvky. Jako jsou například zaklínadla a astrologické souvislosti. Tímto způsobem se rukopis postupně vyvinul do mnohem komplexnější podoby, jakou dnes známe.
Většina bytostí v grimoáru je spojována se znameními zvěrokruhu. Například démon s psí podobou, ozdobený zlatými šperky, je vyobrazen vedle ilustrace kraba, což jasně odkazuje na znamení Raka. Tato asociace mezi démony a astrologickými symboly byla v těchto textech často používána, aby poskytla čtenáři další vrstvy interpretace a hlubší pochopení těchto bytostí.
Jedním z nejznepokojivějších tvrzení v celé knize je, že démoni jsou schopni trýznit lidi i ve spánku. Tato mučení mohou mít různé podoby, například olizování nohou spícího člověka, což mělo být nejen děsivé, ale také mělo symbolizovat jejich moc ovlivnit lidskou mysl a tělo i během nejzranitelnějších okamžiků. Démoni se neštítili ani útočit na ty nejbezbrannější, tedy na malé děti a těhotné ženy. Tento aspekt zdůrazňuje temnou a nemilosrdnou povahu démonických bytostí, které byly považovány za stvoření zla, schopné ovládnout člověka v jeho nejintimnějších chvílích. Tato hrozba byla pro tehdejší lidi obzvláště děsivá, protože se věřilo, že spánek a těhotenství jsou stavy, kdy je člověk nejzranitelnější vůči nadpřirozeným útokům.
Grimoár tak nejen popisuje démonické postavy, ale také upozorňuje na jejich způsoby útoků, což mělo za cíl vzbudit strach a zároveň varovat čtenáře před neviditelnými nebezpečími, která číhají za běžným světem.
Zdroje informací:
Allthatsinteresting.com: 30 disturbing demons found inside a persian book of demonology fromm 100 years ago
Publicdomainreview.org: Persian demons from a book of magic and astrology