fb pixel
Vyhledávání

Jízda autobusem včera a dnes: Od Vajíčka ke Lvíčkovi od Čedoku

Ačkoliv nepatřím k vousatým kmetům, dost dobře si ze svého dětství pamatuji výlety slavným kulatým autobusem Škoda 706 RTO, kterému se přezdívalo vajíčko. Za šedesát let, které uplynuly od jeho výroby se ale doba změnila, což dokazují i nové autobusy Čedoku.

Václav Rybář
Václav Rybář 11.5.2017, 08:33

Vajíčko, okurka, knedlík... aerodynamický tvar legendárního autobusu Škoda 706 RTO se v padesátých a šedesátých letech dočkal mnoha přezdívek, ale lidé si ho oblíbili jak v městské hromadné, tak v dálkové dopravě. Pod kapotou měl motor Škoda 706 (odtud ostatně název, RTO znamenalo Rámový Trambusový Osobní) o výkonu cca 160 koní a vyráběl se v několika modifikacích.

Osobně jsem se něco najezdil meziměstskou verzí KAR, která vozila zavazadla na střeše a měla maximální rychlost 75 km/h, takže si s cestou na letní tábor dala hodně na čas. A měla tak houpavý podvozek, že během pravidelných zastávek ti, kteří nepozřeli kinedryl, pravidelně zvraceli. Mohl za to i velký zadní převis autobusu. Důkaz můžete vidět i v první scéně snímku Sněženky a machři, kde se takhle přitíží Michalu Suchánkovi.

Nejluxusnější varianta Škoda 706 RTO LUX pak byla schopna vyvinout rychlost až 85 km/h, měla sklápěcí sedadla, opěrky a dokonce i popelníčky. Stala se mimochodem hlavním hrdinou snímku Florenc 13.30 z roku 1957, ve kterém ji řídí Josef Bek. Autobus byl tehdy úplnou novinkou a hlavním dějištěm snímku o cestě z Prahy do Karlových Varů. Ani tahle nejlépe vybavená verze ale samozřejmě neměla např. toaletu nebo klimatizaci, tedy věci, které již dnes od dálkových autobusů běžně očekáváme.

A tím přichází řeč na autobusy Lion's Coach od společnosti MAN, nebo-li luxusní dálkové spoje, které právě přicházejí do vozového parku dlouholeté cestovní kanceláře. Schválně si srovnejte, kam jsme se za těch šedesát let od spanilé jízdy Josefa Beka dostali. Pod kapotou MANu je šestiválcový diesel o výkonu 460 koní, který plní normu EURO 6 a dokáže na dálnici držet krok se všemi ostatními ve svém pruhu. Hlídač vybočení z jízdního pruhu LGS navíc zajistí, že z něj nevybočí. Dále má řidič k dispozici výkonné xenonové světlomety, kontrolu stability, brzdového asistenta, asistenta rozjezdu do kopce, navigaci a vyhřívané přední, ale i boční okno.

Ještě důležitější než pohodlné a ergonomické pracoviště řidiče je ale těch 49 míst pro cestující. Autobus je odpružen vzduchovými měchy, takže pohodlí je tu na prvním místě a ve výbavě samozřejmě nechybí toaleta, ale také kompletní zázemí včetně malé kuchyňky a lednice. Komfortní sedačky jsou doplněny dvojitými tónovanými skly, dostatkem odkládacích prostorů a samozřejmostí je výkonná klimatizace i topení. V klidu se tak s nimi můžete vydat nejen do Karlových Varů, ale klidně na druhý konec Evropy. Josef Bek by se divil. Možná je na čase s nimi natočit nějaký další film. Třeba Účastníky zájezdu 2.

A na závěr se ještě mrkněte na 10 příznaků, že jste závislí na cestování.

Podobné články

Doporučujeme

Další články