Pomozte Smartwings!
Podpoří vláda finančně leteckou společnost Smartwings, nebo nepodpoří? Toť otázka! Dalším, kdo apeluje na první možnost, se ve čtvrtek stalo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které vyzvalo vládu, aby Smartwing hodila pomocné lano - tak, jak se to děje i v jiných zemích."Česká ekonomika potřebuje silnou leteckou konektivitu a zdravé odvětví letecké přepravy," řekl ČTK regionální viceprezident IATA pro Evropu Rafael Schvartzman. "Vláda podnikla určité kroky na pomoc aerolinkám, naléhavě však potřebujeme další podporu," dodal ještě.
Na začátku června Ministerstvo práce a sociálních věcí potvrdilo Prima CNN News, že společnost Smartwings čerpala prostředky z programu Antivirus. Mluvčí společnosti potvrdila, že jen za březen 2020 se jednalo o cca 7 320 459 korun. Ředitel firmy Jiří Šimáně nicméně avizoval, že společnost na záchranu před krachem potřebuje alespoň dvě miliardy korun.
Ministerstvo dopravy iniciativu sdružení IATA, které hájí zájmy dopravců, chápe a o případné pomoci Smartwings se dále jedná. Resort již poskytl dotaci Řízení letového provozu, což státní podnik podřízený právě Ministerstvu dopravy, a pomohl i odložením faktur leteckých státních podniků dopravcům. Na začátku kauzy se ale mluvilo o tom, že by stát do aerolinií vstoupil a koupil až stoprocentní podíl ve Smartwings, v květnu to uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Sesterskou společností Smartwings jsou totiž ČSA, které po finančních potížích stát Smartwings prodal před třemi lety.
Proti nákupu byla od začátku vládní opozice, odbory, podle které nejde o strategickou firmu, i veřejnost, ale aktuálně například i ministryně financí Alena Schillerová. Ta v neděli řekla, že si není vědoma toho, že by bylo v blízké době na programu jednání o nějaké konkrétní podpoře Smartwings, a že státní záruka jen pro jednu firmu by byla v Parlamentu jen těžko obhajitelná.
IATA odhaduje, že tržby vytvářené aerolinkami na českém trhu v letošním roce kvůli koronaviru klesnou o cca 28 miliard korun, a že počet cestujících se oproti loňskému roku sníží o 54 procent. V důsledku toho je podle sdružení v České republice v ohrožení téměř 30 tisíc pracovních míst a hrubý domácí produkt v hodnotě 1,1 miliardy dolarů generovaný leteckou přepravou. "Toto je nejnebezpečnější chvíle pro aerolinky v České republice," upozorňuje Schvartzman, s tím, že vláda musí zajistit, aby Česká republika měla životaschopné odvětví letecké přepravy, které půjde v čele hospodářského oživení.