1. Vrak Giannis D., Egypt, Rudé moře
foto: Ivo Vaessen; http://flickr.com K vraku Giannis D. není možné se jen tak potopit, často je kolem něj velmi silný proud. Za svou námořní kariéru loď vystřídala hned několik jmen, protože původně plula pod japonskou, pak pod řeckou vlajkou, a její poslední cesta byla ukončena roku 1983 nárazem do útesu. Stometrová loď se poté ještě šest týdnů držela u hladiny, pak se rozlomila na dva kusy a klesla do hloubky 27 metrů, kde čirou náhodou leží hned vedle stařičkého vraku britské lodě. Potopit se ke Giannis D. je neopakovatelný zážitek.
2. Vraky u Tangaloomy, zátoka Moreton, Queensland, Austrálie
tumblr.com Přijde vám divné, že by na jednom místě mělo hned několik lidí takovou smůlu? Vraky tu jsou samozřejmě záměrně. Rybáři si přáli mít na jihovýchodě zátoky Moreton malý chráněný přístav. Přání jim bylo splněno a v mělčině bylo potopeno víc jak patnáct starých lodí. Vraky nejen že slouží jako ochrana menším lodím, ale je skvělý zážitek se k nim potopit se šnorchlem.
3. Vrak Dimitrios, poblíž města Gythio, poloostrov Peloponés, Řecko
tumblr.com I když vypadá velkolepě a tajemně, Dimitrios se žádným skvělým příběhem pyšnit nemůže. Byl postaven v padesátých letech a den před Vánoci v roce 1981 se ocitl na svém dnešním místě. Proč? Společnost, která Dimitriose vlastnila, se ocitla ve finanční krizi a peníze nebyly ani na opravu motoru. Loď tedy byla zanechána v Gythiu, odkud byla po několika letech odtažena mimo přístav. Podlehla zkáze a dnes je populárním místem turistů dychtících po romantických fotografiích z dovolené.
4. Vrak Sapona, Bahamy
pinterest.com Sapona má celkem zajímavou minulost. Zažila 1. světovou válku, poté byla odkoupena soukromníkem, který ji využíval jako kasíno a klub v době prohibice. Legrace skončila roku 1920, kdy hurikán odnesl loď na její nynější místo. Sapona je ideálním místem na potápění se šnorchlem.
5. Vrak Sweepstakes, Tobermory, Ontario, Kanada
pinterest.com Tento škuner, zvaný také zkráceně Sweeps, je velmi oblíbený mezi potápěči i šnorchlaři. Loď s dřevěnou konstrukcí byla postavena roku 1867 v Burlingtonu v Ontariu. V roce 1885 ale u ostrova Cove utrpěla značné škody a byla dotažena do Tobermory, kde už jí bohužel oprava nepomohla. Škuner se potopil a dnes je zbožňovaný turisty i místními.
6. Vrak na pobřeží Vila Nova de Milfontes, Portugalsko
pinterest.com O tomto vraku se toho ví velmi málo. Leda z několika zkazek a fám se můžete dozvědět od místních, že jde o holandskou pašeráckou loď, kterou se snažila její posádka schovat při pronásledování portugalskou pobřežní stráží. Jak jde vidět, pašeráci už nikdy nevypluli.
7. Vrak Pangiotis, pláž Navagio, Zakynthos, Řecko
Foto: Veronika Doleželová Pláž Navagio, která po vraku získala jméno (Navagio ve volném překladu znamená "lodní vrak"), se každoročně zvětšuje a na ní uvízlá loď Pangiotis podléhá korozi a rozpadá se. Přesto je na ni z útesů nebo i z pláže samotné, která je dostupná jedině z moře, překrásný pohled. Loď byla v roce 1937 postavena ve Skotsku a víceméně ji využívali hlavně pašeráci. Když v roce 1980 vezla náklad z Turecka do Itálie, začalo ji pronásledovat řecké námořnictvo. Pašeráci museli loď i náklad ponechat svému osudu a Pangiotis byla mořem vyvržena na pláž Navagio. Místní si prý ještě dlouho potají na pláž dojížděli pro cigarety.
8. Vrak Ambassador, San Gregorio, Chile, jižní America, Atlantický oceán
Ambassador je mezi zmíněnými vraky opravdová babička. Plachetnice prvně vyplula na moře roku 1869 a službu ukončila roku 1896. Abyste měli ponětí o tom, jak byla rychlá - za 108 dnů se dokázala dostat z Číny do Anglie. Její kostra ležící na pobřeží Atlantiku byla roku 1973 prohlášena za historickou památku.
9. Vrak poblíž přístavního města Greenville, Liberie, Afrika
foto: Tim Hetherington Vrak, který míjí rybář, potkal neslavný konec v polovině devadesátých let minulého století. Loď převážela zásoby rýže a paliva a v průběhu plavky posádka odhalila závažnou poruchu. Kvůli nebezpečí potopení museli všichni narychlo opustit palubu. Druhý den se kapitán i s posádkou vrátil a loď našli vydrancovanou a zpustošenou. Tak zde leží dodnes.
10. Vrak Loullia, Rudé moře, Egypt
Nákladní loď Loullia měla zatracenou smůlu. Postavena byla ve Švédsku, v roce 1952 poprvé vyrazila na moře a o necelých třicet let později se jí stala osudná cesta z Akaby do Suezu. Tam tvrdě narazila na útes Gordon. Posádka naštěstí v pořádku o čtyři dny později loď opustila. Loullia stále trčí na útesu a kromě toho, že je to perfektní místo pro průzkum s fotoaparátem, o vraku koluje pár fám - třeba že když byla Loullia stále ještě v dobré kondici, místní pašeráci ji využívali pro obchod s drogami.
11. Vrak Ayrfield, zátoka Homebush, Austrálie
pinterest.com Říká se mu Plovoucí les a je očividné proč. 29 metrů dlouhá Ayrfield byla v roce 1911 postavena ve Velké Británii a během 2. světové války zásobovala americké vojáky v Pacifiku. Po válce ještě sloužila až do roku 1972 pro komerční přepravu, poté byla "pohřbena" do zátoky Homebush. Je na ni stále krásný pohled.
A na závěr se potopte prostřednictvím videa přímo do útrob vraku z bodu 5: