1. Mercedes AMG vs. BMW M
Německé cesťáky si to na závodních tratích rozdávají už odnepaměti. Na veřejné komunikace se tahle rivalita přelila s modely BMW M3 a Mercedes-Benz 190E EVO. Mercedes býval trochu v pozadí a vždycky nabízel spíš luxusní rychlé limuzíny a nikoliv ostré sportovní sedany. V poslední době má ale AMG trochu navrch, protože se jen neochotně vzdává silných motorů a má výrazně hravější záď. Pořád je to samozřejmě o zvyku a ten jak známo umírá nesnadno. Proto se fanoušci dělí na bavoráky a mergly. Až potkáte na křižovatce majitele emkového bavoráku a Mercedesu od AMG, můžete si být jistí, že uslyšíte pískat gumy.
2. BMW X vs. Audi Q
Velkolepá válka samozřejmě probíhá napříč německou trojkou BMW-Mercedes-Audi, ale stejně jako v sedanech hraje Audi spíš druhé housle, v prémiových SUV do toho navzájem buší spíš BMW a Audi. A platí to zejména o nejvyšší kategorii. Chcete obřího naftového mastodonta? Kupte si Audi Q7 s šestilitrovým dieselovým dvanáctiválcem. Chcete se raději maskovat za rychlý vůz se svůdnými křivkami? Máte tu BMW X6M se splývavou zádí. Audi útočí luxusem, BMW se snaží přesvědčit, že i SUV umí nabídnout jízdní vlastnosti osobního auta. V obou případech je samozřejmě trumfuje Porsche se svým Cayenne, ale platí to i o ceně.
3. Bentley vs. Rolls Royce
Jedni opovrhují druhými a vyčítají si, že jsou buď příliš archaičtí nebo mají hluboko do kapsy. Vtipů o majitelích Bentley nebo Rollse existuje nepočítaně. Je pravda, že Bentley má kromě Mulsanne, který se neohroženě vydává do souboje s nejdražšími Rollsy, i menší kupé Continental, jenž se stalo cílem zbohatlíků a sportovních celebritek, kterým často chybí vkus i řidičské schopnosti. Rolls si drží o poznání důstojnější image.
4. Land Rover vs. Land Cruiser
Jednomu chybí spolehlivost, druhému charisma. V terénu si nemají co vyčítat, i když jde na to každý trochu jinak. Mezi offroaďáky existuje celá řada frakcí a jedna nemůže té druhé přijít na jméno. Proto jsme tohle rivalství vybrali tak trochu náhodou. Jsou tu majitelé Jeepů, kteří nadávají na všechny ostatní, jsou tu fanoušci Mercedesu G, co se neustále odvolávají na jeho armádní předobraz. A pak samozřejmě fandové Lady Nivy, přesvědčení o tom, že jejich ruská láska by to natřela všem.
5. Impreza STi vs. Lancer EVO
Jedno z nejslavnějších rallyových rivalství všech dob. Trvalo pěkně dlouho a krásně se přeneslo i mimo šotolinu s několika generacemi modelů STi a EVO. A teď je všemu konec, protože Lancer jako takový skončí, zatímco Impreza STi se s každou novou generací posouvá dál. Ta aktuální je opravdu skvělá, zatímco Lancer EVO si prodlužuje život na západních trzích výrobou dalších a dalších extrémních verzí (ty poslední limitky mají přes 400 koní!).
6. Ferrari vs. Lamborghini
Když se do sebe pustí Italové, neznají bratra. Tyhle dvě automobilky sídlí jen kousek od sebe a vždycky byly tak trochu o něčem jiném, ale přitahovaly podobné zákazníky. Ferrari má sportovní modely a cestovní gétéčka, Lamborghini má dvě třídy supersportů. Dospělou verzi se sedmi stovkami koní (Aventador) a bejby verzi s pouhými šesti stovkami (Huracan). Plus spousta limitek, které vypadají jako vlhké sny dvanáctiletých chlapců, co to umí s tužkou a mají bujnou fantazii.
7. Ford vs. General Motors
V USA je Ford v hledáčku kohokoliv, kdo dělá do aut. Mustanga se snaží sestřelit Chevrolet (Camaro) a Dodge (Challenger). Marně. V kategorii pick-upů je to podobné - bestsellerovou F-150 ostřeluje Silverado a Dodge RAM. Oba ovšem z uctivé vzdálenosti. Vzájemné poměřování sil mezi semafory je skoro povinností, ale na prodejní čísla to nikdy vliv nemělo. Navíc teď Ford dost možná se svým Focusem RS nakope i konkurenci v Evropě.
8. Falcon vs. Commodore
A ještě jednou Ford, ale tentokrát na jiném světadíle. V Austrálii se na okruhu i ve městech mezi sebou přetlačovaly v licenci vyráběné Fordy a místní Holdeny, které si Forda díky přebrandování trochu dobíraly i doma v USA (Holden Commodore se proměnil v Chevrolet SS). V Austrálii je tahle rivalita hmatatelná napříč dekádami, ale brzo jí bude konec, protože Holden a ostatně kompletní domácí výroba aut v Austrálii pomalu končí. Velká škoda.
9. Corvette vs. Viper
Corvette je ve své aktuálně sedmé generaci, Viper se nedávno dočkal zmrtvýchvstání poté, co se na krátkou dobu stal ikonou devadesátých let. Tenhle souboj je proto nevyrovnaný a vlastně i předem prohraný. Běžní zákazníci se totiž Vipera trochu bojí - je neotesaný, hlučný a má obří motor, který žere malé děti. A také je dražší než Corvette Z06, která se mu dynamicky vyrovná a má punc civilizovanější technologie. Corvette je nečekaně sofistikovaný nástroj, Viper je hrdý na to, že je barbarským kladivem. Na každé zboží se najde kupec, ale momentálně Corvette tuhle zmiji drtí okovanou botou.
10. Porsche vs. kdokoliv
Skalp oslavované německé značky by chtěl mít každý, jenže Porsche se jen tak nedá. Na jeho 911 Turbo si brousí zuby Nissan GT-R, na slabší devětsetjedenáctky si dělá chutě Jaguar F-Type a špičkovou vlajkovou loď 918 Spyder neúspěšně na Nordschleife ostřeluje McLaren P1 a Ferrari LaFerrari. Jenže Porsche je ve formě a vládne všem segmentům, do kterých se pouští, snad s výjimkou praktické Panamery. Dokonce se po dlouhé odmlce vrátilo do Le Mans. Zatím se tam jen rozkoukává, ale jeho koncernový bratr Audi se už pomalu začíná bát. A má proč!
A TADY se podívejte na 10 raritních Porsche, které prodává komik Jerry Seinfeld.