Podivné shody náhod
Občas si přijdu jako blázen. Nedávno jsem stál na zastávce a čekal na spoj, když v tom přistoupil můj spolužák ze základní školy, kterého jsem neviděl asi 15 let. Mluvili jsme spolu 5 minut a řešili život. Pak jsme si řekli čau s příslibem, že se spojíme na Facebooku a domluvíme třídní sraz. Odchází. Po deseti minutách přijíždí autobus a já nasedám a vytahuju mobilní telefon. Vzápětí se tentýž spolužák, který žije v jiném státě a do Čech jezdí svátečně, objevuje v kolonce „Lidé, které možná znáte“. Podivné. Nejspíš jsme měli oba dva zapnuté polohové služby na svých mobilních telefonech a tím, že jsme stáli dlouho vedle sebe, tak si nás Facebook spojil.
Další věc, o které jsem bytostně přesvědčen, je, že Facebook analyzuje obsah textů, které píšeme svým přátelům na základě klíčových slov. Několikrát se mi stalo, že jsem psal o nějakém produktu svým přátelům, a podle toho se měnila cílená reklama na mém facebookovém profilu. Zmíním pivo a vyskočí reklama na místní pivovar. Začnu hovořit o holicím strojku a zjeví se reklama na slevy v elektru nebo napíšu, že Lidovce volit rozhodně nebudu a vyskočí mi navrhovaná událost na akční drinky v gay baru.
Cílená reklama už není jen PPC a retargeting
Před podzimními volbami do Poslanecké sněmovny na podzim 2017 jsme si mysleli, že hloupými lidmi nejvíce manipulovali ještě hloupější facebookové skupiny typu „Odpůrci ČSSD“, „Přátelé Ruska v České republice“, „Podporujeme našeho prezidenta Miloše Zemana“ a mnoho dalších, které poslušně sdílely tentýž obsah, který měl v lidech vyvolávat strach a byl synchronizovaný s tím, co v médiích a při předvolebních debatách říkal Okamura. Platit si dezinformační a hoaxové weby se určitě mnohým politickým kandidátům vyplatilo, jenže dnešní marketingové nástroje, které si kladou za cíl nás přesvědčit, jsou mnohem dál. Ty už neútočí jen na lidi se sedmi třídami základní školy jako v případě SPD.
I vy můžete získat informace, které o vás Facebook nashromáždil za dobu, co ho používáte. Když se přihlásíte na váš Facebook, tak v Nastavení v sekci Obecné naleznete úplně dole možnost stáhnout si soubor se svými daty z Facebooku, na který klikněte. Objeví se možnost archivace, kterou spusťte. Poté následuje upozornění, že proces archivace zabere nějakou dobu. Po spuštění archivace vám poslední okno oznámí, že po ukončení shromažďování těchto informací bude soubor s daty zaslán na vybranou e-mailovou adresu. Součástí procesu je ověřování totožnosti vašim heslem. Po zhruba hodinovém čekání vám přijde e-mail s odkazem. Na Facebooku jsem skoro 10 let, takže jsem si stáhl soubor o velikosti zhruba 4 giga, který obsahoval snad úplně vše, co jsem kdy komu poslal, a vše, na co jsem už dávno zapomněl, i vše, co jsem dávno smazal. Jediná složka ve formátu ZIP obsahuje informace za posledních deset let. Šílenost, ze které až mrazí.
Máme být paranoidní a věřit, že některé věci, co se odehrávají na sociálních sítích, se pak přetvářejí v reálný život, ovládá je někdo za pomoci tun dat z Facebooku, anebo je to všechno jenom náhoda, kterou si sugerujeme?
A zde je 10 nejhorších věcí, které můžete udělat na Facebooku.