V Karlově mostě možná nejsou vejce, ale je v něm kus historie – G.cz
Vyhledávání

V Karlově mostě možná nejsou vejce, ale je v něm kus historie

+ DALŠÍCH 7 FOTEK + DALŠÍCH 8 FOTEK

Karlův most je jedním z nejikoničtějších míst Prahy a České republiky vůbec. Praha sice není jenom Most a Hrad, ale Most a Hrad jsou hodně. Na svém místě ta lávka stojí už šest set let a za tu dobu si toho prožila hodně. A vlastně si toho prožila dost ještě předtím, než vznikla.

Jan Studnička
Jan Studnička 22.6.2020, 14:20

Přes řeku!

Víte, zhruba v místech, kde dnes stojí Karlův most, stával dříve Juditin most. Byl to nejstarší kamenný most v Českých zemích a jeden z nejstarších kamenných mostů severně od Alp. No však víte, oproti Středomoří jsme byli až do středověku strašná díra. Most měl necelých dvě stě let, když se v roce 1342 zřítil do rozbouřených vod Vltavy.

Pražská radnice byla tenkrát stejně užitečná a funkční jako dnes, takže jim trvalo jen patnáct let, než se vrhli na řešení problému. Na popud Karla IV. začala Praha stavět nový most. Ale ten tedy měl být. Na stavbě se podílely dva největší profíci široko daleko. Pražský stavitel a kameník Otto zvaný Otlín a pak též později slavný architekt Petr Parléř.

Ani jeden z pánů se konce stavby nedožil. Most se začal stavět v roce 1357, ale dokončil se až na začátku patnáctého století, v roce 1402. Stavěl se tedy pětačtyřicet let! A ta stavba nebyla vůbec jednoduchá. Aby Kamenný most (jak se jmenoval až do devatenáctého století) nesundala první povodeň jako v případě Juditina mostu, musely se pilíře zapustit hluboko do dna řeky a udělat pevnější oblouky.

Pilíře se budovaly tak, že se do řeky zapíchala prkna, aby utvořila voděodolný prostor, vyčerpala se voda a mohlo se pracovat “jako na suchu”. Taky jste možná slyšeli, že se do malty přidávala vejce, aby lépe držela. To se dlouhou považovalo za legendu, a až v roce 2010 se podařilo chemickým rozborem původního materiálu zjistit, že skutečně žádná vajíčka do malty přidávána nebyla.

Karlův most navždy

Karlův most byl takovým malým inženýrským zázrakem své doby. V historii českých zemí šlo celkem o čtvrtý kamenný most a byl mistrovsky postavený. Je jemně vypouklý, proti proudu má půl kilometru na délku a deset metrů na šířku. Vozovka je třináct metrů nad vodní hladinou.

Od samého začátku provázely most dramatické události. Ještě před jeho dostavěním, v roce 1393, nechal Václav IV. svrhnout z mostu Jana Nepomuckého například. A slavné je i machání podvodníků v koši ve Vltavě právě z Kamenného mostu.

Mnohokrát most pobořila povedeň. Poprvé jen pár desítek let od jeho dokončení a opravy pak trvaly dalších sedmdesát let. Pak záplavy poškodily most ještě mnohokrát. Často rozbouřená řeka nahromadila na Kamenný most ohromné množství vorů, které zablokovaly volný průtok vody a silné proudy tak podemlely pilíře, na kterých most stojí.

Most se tak dočkal řady oprav a rekonstrukcí a ta poslední vlastně stále trvá. Započala začátkem roku, má být důkladná a mohla by trvat až třicet let. Začíná se u prvního oblouku na Malé Straně a bude se postupovat oddíl za oddílem.

Podobné články

Doporučujeme

Další články