fb pixel
Vyhledávání

Tři světla, která změnila svět: Garrett Morgan prodal svůj patent na třípolohový semafor za 40 tisíc dolarů

Zdroj: The US Department of Transportation, located at http://www.tfhrc.gov/pubrds/janpr/gam.htm., Public Domain, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=9611460

Psal se 20. listopad roku 1923, když americký patentový úřad udělil tehdy 46letému vynálezci a novináři Garrettu Morganovi patent č. 1 475 074 na jeho třípolohový dopravní semafor. Morganův semafor sice nebyl prvním dopravním semaforem, ten byl instalován již v Londýně v roce 1868, přesto se jednalo o významnou inovaci. Díky tomu, že měl kromě „Stůj“ a „Jdi“ ještě třetí polohu, reguloval křížící se vozidla bezpečněji než dřívější signály.

Jan Fiedler
Jan Fiedler 25.11.2023, 09:21

Garrett Morgan

Garrett Morgan, syn dvou bývalých otroků, se narodil ve Spojených státech v Kentucky v roce 1877. Život byl v té době jiný, zvláště pak v kontextu afroamerické komunity. Když mu bylo pouhých 14 let, přestěhoval se na sever do Ohia, kde si začal hledat práci.

Nejprve pracoval jako údržbář v Cincinnati, poté se přestěhoval do Clevelandu, kde pracoval jako opravář šicích strojů. V roce 1907 si otevřel vlastní opravnu a v roce 1909 k ní přidal i obchod s oděvy.

Podnikání

Podnik byl velmi úspěšný a v roce 1920 Morgan vydělal dost peněz na to, aby mohl založit noviny Cleveland Call, které se staly jedněmi z nejvýznamnějších černošských novin v zemi. Morgan byl natolik zámožný, že si mohl pořídit auto v době, kdy ještě byly ulice přeplněné nejrůznějšími vozidly.

Jednalo se o jízdní kola, koňské povozy, tramvaje, ale i chodce. Ti všichni sdíleli úzké ulice v centru Clevelandu a společně ucpávali jeho křižovatky. V místech, kde se hlavní ulice křížily, byly ručně ovládané semafory, ale nebyly příliš účinné: Protože se přepínaly mezi funkcemi Stůj a Jeď bez jakéhokoliv mezibodu, a tak řidiči neměli čas reagovat na změnu povelu.

Semafor

To vedlo k mnoha kolizím mezi vozidly, která měla při vjezdu do křižovatky přednost v jízdě. Vypráví se, že když se Morgan stal svědkem obzvláště spektakulární nehody na zdánlivě regulované křižovatce, dostal nápad. Kdyby navrhl automatický signál s přechodnou „výstražnou“ polohou – předchůdce dnešního žlutého/oranžového světla – řidiči by měli čas křižovatku vyklidit, než do ní vjede křižující doprava.

Morgan si nechal patentovat signál ve tvaru písmene T se třemi nastaveními. V noci, když byl provoz slabý, mohl být nastaven na poloviční hodnotu (jako dnešní blikající žluté světlo) a varovat řidiče, aby křižovatkou projížděli opatrně. Práva na svůj vynález prodal společnosti General Electric za 40 000 dolarů.

Zdroj: History, Wikipedia

Podobné články

Doporučujeme

Další články