Tahle žena podstoupila deprivační experiment: výsledky jsou zcela jasné a ohromující – G.cz
Vyhledávání

Tahle žena podstoupila deprivační experiment: výsledky jsou zcela jasné a ohromující

Spánek je nejlepší lék – říká německé přísloví. Většina lidí tvrdí, že má trvat kolem osmi hodin, ale zároveň dodávají, že stihnou spát jen o dvě hodiny méně. Jaký rozdíl znamenají tyhle dvě hodiny?

Radek Kovanda
Radek Kovanda 21.2.2018, 14:00

Šestačtyřicetiletá Sarah Chalmersová z Velké Británie se podrobila experimentu zkoumajícímu spánkovou deprivaci. Jeho cílem bylo hlouběji a šířeji popsat a pochopit, co se v lidském těle děje při nedostatku spánku a k jakým důsledkům to vede. Před samotným experimentem zdokumentovali výzkumníci mimo jiné i vzhled pokožky na jejím obličeji a po jeho skončení provedli srovnání – zvětšily se kožní póry a objevilo se zarudnutí.

Vypadala jsem o několik let starší,“ popisuje Sarah své pocity, když se podívala do zrcadla. „Černé kruhy pod očima a odulá kůže s póry tak rozšířenými, že jsem je viděla i z většího odstupu. K tomu se mi na bradě začaly dělat nějaké pupínky. Obecně jsem byla dost unavená, podrážděná a naštvaná. Ale nemohl za to jenom můj obraz v zrcadle.

V první části experimentu spala Sarah ne více jak čtyři hodiny za noc (od dvou do šesti). Během téhle fáze se prý ještě necítila unavená, ale příliš odpočatá rovněž nebyla. „Každé odpoledne kolem třetí mě přepadával takový divný pocit, jako kdybych měla kocovinu,“ vzpomíná Sarah.

V druhé části experimentu spala Sarah pět a půl a šest hodin každou noc po dobu jednoho týdne. Kolem jeho poloviny si začala všímat změn – často se rychle unavila a zkonzumovala hodně sladkého, aby získala ztracenou energii.

Lékaři zjistili, že nedostatek spánku vede ke zvýšené produkci kortizolu, který je znám pod ‚lidovým‘ názvem „hormon stresu“. Právě jeho působením jsou lidé podráždění. Nedostatek spánku způsobuje rovněž zvýšenou aktivaci mazových žláz, což vede ke kožním problémům. A (ne)poslední řadě pak nedostatek spánku vede k útlumu produkce růstových hormonů, které mají naše tělo ‚opravovat‘ a udržovat tak v optimálním stavu.

V poslední části experimentu spala Sahar ‚normálně‘ – ne méně než osm hodin za noc. Výsledky na sebe nechaly dlouho čekat: do týdne se jí spravila pleť, stavy rychlé únavy vymizely a s nimi i nervozita a podrážděnost.

A jak jste na tom se spánkem vy?

Anketa

Kolik hodin denně spíte?

Anketa se načítá...

Jen pozor, že i příliš dlouhý spánek (10 a více hodin) vede stejně jako ten krátký v dlouhodobém ohledu ke zdravotním problémům.

A pro ty, kdo večer nemohou usnout, tady ještě máme čtení pro bezesné noci: co se děje v náruči Morfeově?

Podobné články

Doporučujeme

Další články