1. Švédská auta jsou bezpečná
Jsou bezpečná, samozřejmě. Ale jde o to jaká. Od zavedení nárazových testů Euro NCAP v roce 1997 se pasivní bezpečnost aut zlepšila takovým způsobem, že má teď naprostá většina nových aut plné pětihvězdičkové hodnocení. A i pokud ne, musíte si detailně projít skóre, abyste věděli, v čem měla problém. Crashtesty se skládají z několika zkoušek - čelní náraz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry s překryvem 40 procent, boční náraz vozíkem s plochou 0,75 čtverečního metru v rychlosti 50 km/h a další boční náraz do sloupu v rychlosti 29 km/h.
Ale to není všechno - dále se testuje "ohleduplnost k chodcům," tedy jak moc budou pomlácení, když do nich narazíte ve 40 km/h. Potom je tu hodnocení bezpečnosti dětí a bonusové ocenění se uděluje za signalizaci nezapnutých pásů a chytrou techniku typu sledování slepých úhlů. Obecně vzato, bezpečnost takřka nových všech aut je nyní na podobné a velmi vysoké úrovni. Pokud narazíte malým hatchbackem s maximálním hodnocením pěti hvězd do Volva z doby před zavedením testů, bude na tom vždy lépe posádka nového auta. Takže znovu - třeba nová Volva jsou bezpečná, stejně jako ostatní nová auta jiných značek. Nejen švédských.
2. Červený lak je odolnější
hairdresser-models.eu Tenhle nesmysl koloval ještě koncem devadesátých let. Červená auta prý méně šisovala a také méně rezla. To je za současných podmínek blbost. Už při samotné přípravě karoserie jsou jednotlivé díly galvanizovány a jsou důkladně kryty několika vrstvami posléze vytvrzeného laku. Každé auto prochází výstupní kontrolou a pokud nesplňuje standardy, nedostane se k zákazníkovi. Jiná věc je kvalita lakování, na spoustě nových aut najdete tzv. pomerančovou kůži, tedy vlnky, které připomínají některé dámské zadnice. Ale obecně nyní auta reznou jen pokud narušíte lak, překonáte jeho ochranné vrstvy a nenecháte ho opravit. Pokud jste škrábli dveře nebo blatník a po dvou letech v dešti a zimě se divíte, že vám rána začíná reznout, vězte, že nepomůže, ani když je vaše auto rudé jako paviání zadek.
3. S dieselem vždy ušetřím
empireonline.com Kdepak. Moderní benzínové motory se postupně dostávají na stejnou průměrnou spotřebu, jako diesely. Když si propočítáte cenový rozdíl mezi benzínovou a dieselovou verzí vysněného auta, roční nájezd kilometrů a rozdíl mezi cenami jednotlivých druhů paliva, můžete zjistit, že jste na naftě prodělali kalhoty.
4. Pásy zabíjejí
giphy.com "Ještě, že nebyl připoutaný, při nehodě vylétl z auta a nic se mu nestalo." Také jste to někdy slyšeli? U moderních i starších aut jsou všechny prvky bezpečnosti soustředěny kolem posádky, připoutané v sedačkách. Když například budete bourat v autě s airbagem bez pásů, zlomí vám vaz. Deformovatelné struktury z vysokopevnostní oceli hluboko uvnitř konstrukce auta jsou propočítány tak, aby se zhroutily okolo sedaček a ne, pokud poletujete uvnitř kutálejícího se auta. Stejná nezodpovědnost je nepoutat se na zadních sedačkách, z těla se při nárazu stává projektil, který může vážně zranit ostatní cestující, i když jsou připoutaní. Takže je to na vás - buď necháte energii bouračky absorbovat auto a pásy, nebo váš obličej, který vletí do palubní desky v rychlosti 130 km/h.
5. Moderní auta není třeba zajíždět
giphy.com Není. Pokud chcete, aby vám žrala víc a jela málo - samé výhody. I moderní motor je pouhý stroj, složený z mnoha částí, které si musí nejdříve "sednout" pod velmi mírnou zátěží. Proto se nedoporučuje v prvních zhruba patnácti stech kilometrech jezdit ve vysokých otáčkách, tahat přívěsy, obecně motor přetěžovat. Je nutné nechat ho zahřát (olej i chladící kapalinu) a brát první kilometry ve volnějším tempu. Právě ty ovlivní, jak se bude chovat v následujících deseti či statisících kilometrech, což za tu chvilku zdrženlivosti stojí. To samé platí o pneumatikách a brzdách, pokud jsou nové, není doporučeno ihned zkoumat jejich absolutní limity.
6. Když spadnete do vody, musíte počkat, až se auto naplní
soundonsight.org Tak jste sebou plácli do rybníka a z auta se postupně stává ponorka. Musíte okamžitě ven, než bude tlak na dveře příliš velký. Právě kvůli tlaku vody někdo tvrdí, že je dobré počkat, až bude vnitřek auta plný vody. Jenže to může trvat dost dlouho a že jdou dveře konečně otevřít je celkem k ničemu, když jste se právě utopili.
7. Značka XY je spolehlivá, YZ ne
motor-talk.de Zobecňování! To máme rádi, pomáhá nám rychle klasifikovat věci okolo nás, včetně aut. Co na tom, že se jednomu modelu s určitým motorem kazila čerpadla, ale ten samý s jinou jednotkou najede milion kilometrů jen se základním servisem. Poslat do světa opravdický zmetek si už dnes žádná automobilka nedovolí a pokud chcete skutečné vodítko o spolehlivosti, obraťte se na renomované agentury, které každý rok zpracovávají detailní statistiky - jmenovitě německou Dekru a TÜV. I to nejspolehlivější auto zdechne, pokud nevěnujete pozornost pravidelným prohlídkám a servisním intervalům, takže nevěřte hospodským kecům, ale číslům a tabulkám.
A TADY máte 9 důvodů, proč si nenechat zaparkovat auto.