fb pixel 7 důvodů, proč budeme rádi platit za německé dálnice – G.cz
Vyhledávání

7 důvodů, proč budeme rádi platit za německé dálnice

Na západ od hranic vyrážíme často a ochotně. A ani od příštího roku se na tom nic nezmění.

Václav Rybář
Václav Rybář 11.5.2015, 08:34

Dlouhá desetiletí Německo nechávalo své dálnice volně přístupné. Němci za ně platili v rámci daně na svá vozidla, zahraniční řidiči je měli zdarma. Byl v tom pocit viny za to, že většina dálniční sítě vznikla za druhé světové války s pomocí nuceně nasazených a vězňů? Nebo pomohla bezplatnému ježdění až do třetího tisíciletí německá velkorysost a třeba i nabubřelost?

Ať je to jakkoliv, tučná léta skončila. Od příštího roku se na německých dálnicích bude platit. Spolkové země si od výběru poplatků slibují až půl miliardy eur. A tady je pár důvodů, proč jim my osobně rádi přispějeme do kasičky.

1. 13 000 kilometrů špičkového asfaltu

Německá dálniční síť patří k nejhustším na světě. Momentálně délka jejích tepen stoupá ke třinácti tisícům kilometrů. Srovnejte si to se směšnými osmi stovkami u nás. A nejen to, Němci staví dálnice levněji a zjevně i kvalitněji. Poznáte to, jakmile opustíte Rozvadov. Podvozek přestane vibrovat, hluk od pneumatik se sníží a najednou si můžete i ztlumit rádio nebo normálně mluvit se spolujezdcem.

2. Zelená má přednost

Nejdražší roční známka vás bude stát něco kolem 3 500 korun, ale k dispozici budou i desetidenní a dvouměsíční, tak jako např. v sousedním Rakousku. A co víc, Němci vás odmění za přínos životnímu prostředí. Momentální návrh sice počítá se slevami podle objemu motoru, ale v úvaze je i nacenění podle ekologických plaket, které se v Německu hodně používají. Ve výsledku byste potom za novější a ekologičtější auto zaplatili méně. A to dává smysl!

3. Žádné ulepené sklo

Podobně jako naši slovenští bratři chápou Němci, že ulepeným předním sklům odzvonilo. Žádné nedbale nalepené známky a potíže při jejich sundavání. U přepážky nebo přes internet zaplatíte a vaši SPZ úředník vloží do databáze. Po cestě si vás potom jen párkrát zkontroluje kamera, a pokud náhodou jedete načerno, schytáte to u případné náhodné kontroly. Už žádné zbytečné vytěžování policistů, kteří tráví celé dny u dálnice s dalekohledem a hledají prázdná čelní skla.

4. Pořád můžete jezdit naplno

Na celé řadě úseků stále platí neomezená rychlost. Mnozí němečtí politici ji chtěli zrušit a jejich argumentem byl právě nedostatek peněz na údržbu a opravy dálnic. To se s příchodem poplatků mění, takže bájná absence rychlostního limitu pravděpodobně zůstane neohrožena. Pro majitele silnějších vozů rozhodně plus. Německem můžete při troše opatrnosti a tolerance projet jako horký nůž máslem.

5. Špičkové služby

Zmiňovali jsme to už v nedávném článku o českých benzínkách. Ty německé mají sice řídké osídlení a často je nenajdete přímo u cesty, ale mají mnohem lepší zázemí - velká parkoviště pro kamiony, restaurace či motoresty, skvěle vybavené obchody s kvalitními a lokálními potravinami, čisté a moderní záchody. Zastávka na německé benzínce je radost, nikoliv povinnost.

6. Peníze na údržbu

Spolkový dálniční asfalt si udrží svou kvalitu. A navíc už dnes při výpravách za hranice můžete vidět, že se na opravách dálnic opravdu pracuje. Doslova ve dne v noci. Jet v úzkém betonovém korytě sice není žádná slast, ale bez ohledu na denní či noční dobu uvidíte za zábranami pracující dělníky. A dokonce i na značkách se vám Němci poníženě omlouvají, že vás omezují, ale "nějak se ta práce udělat musí". A taky za ní někdo musí dostat zaplaceno.

7. Unii navzdory

Jedinou překážkou, která nás dělí od zavedení německých dálničních známek v roce 2016, je jako obvykle Brusel. Němci si totiž už všechno schválili, dokonce i onu noticku, která se eurokomisařům nelíbí - totiž, že domácím řidičům se bude cena dálniční známky strhávat z daně z provozu motorových vozidel. Evropská unie to považuje za diskriminační vůči zbylým členům EU, ale pokud si máme vsadit, tipujeme, že si to Němci prosadí, i kdyby museli couvnout a strhávat cenu známky z daně jenom částečně. Takže si připravte dukáty, od příštího roku se platit bude.

A TADY máte 8 typů exotů, které potkáte na českých dálnicích.

Podobné články

Doporučujeme

Další články