1. Viadukt Millau (Francie)
lifeblog79.blogspot.com
Neuvěřitelné inženýrské dílo táhnoucí se přes údolí v jižní Francii. Viadukt Millau je nejvyšším mostem na světě, pokud jde o absolutní výšku, a je také nejvyšší stavbou ve Francii, s výškou 343 metrů o pár metrů převyšuje i Eiffelovku.
2. Mezinárodní pojítko Oresund (Dánsko-Švédsko)
goodfon.ru
Masivní most mezi dvěma severskými zeměmi překonává úžinu a spojuje dánskou Kodaň a švédské Malmö. Celkem měří osm kilometrů a navazuje na něj čtyřkilometrový podvodní tunel. Most jako takový je nejdelším evropským kombinovaným mostem (silniční a železniční doprava). Most stál bezmála šest miliard dolarů a zaplatí se někdy v roce 2035. Na mýtné bráně za jeden průjezd zaplatíte 46 eur za běžné auto. Jeďte ve dne. Ten pohled stojí za to.
3. Most Nanpu (Čína)
interestingengineering.com
Samotný most je vlastně docela obyčejný, do žebříčku jsme ho zařadili i proto, abyste měli srovnání s obvyklou konstrukcí, kterou vidíte všude kolem sebe. Netradiční je ovšem nájezdová vývrtka, která k mostu vede. Takové plýtvání asfaltem si mohou dovolit snad jen v Číně.
4. Helix Bridge (Singapur)
worldoftravel.com
Tento most ze speciální nerezové oceli se budoval postupně víc než dva roky. Tvoří ho DNA šroubovice posázená osvětlovacími prvky, která se žene z jednoho břehu na druhý a v jeho útrobách se pohybují chodci. V noci se jedná o nezapomenutelný pohled zvenku i zevnitř. Singapur je architektonicky velmi progresivní asijskou zemí, jak ostatně dokazuje i další most v našem žebříčku.
5. Hendersonovy vlny (Singapur)
goesholiday.com
274 metrů dlouhá lávka pro pěší je vyrobena ze sedmi masivních ocelových oblouků a připomíná hada vlnícího se přes zalesněné údolí. Je to nejvyšší pěší most v Singapuru a vede nad rušnou třídou Henderson Road, odtud taky jeho anglický název Henderson Waves.
6. Most Octávia De Frias Oliveiry (Brazílie)
hdwallpapercorner.com
Z mostu, pojmenovaného podle jednoho z nevýznamnějších mediálních magnátů země, vám možná půjdou oči šejdrem. Má totiž do X nejen nohy, ale i samotnou základnu. Dvě jeho tepny se kříží uprostřed - jedna přetíná břehy ve dvanácti metrech nad hladinou a druhá ve čtyřiadvaceti.
7. Most Juscelina Kubitscheka (Brazílie)
xcitefun.net
1200 metrů dlouhý most z některých úhlů vypadá, jako kdybyste přes hladinu hodili žabku a ona za sebou vystavěla mohutné ocelové oblouky. Při dalším pohledu ale zjistíte, že jednotlivé oblouky nestojí přímo za sebou, ale jsou odkloněny, aby kopírovaly zahnutou dráhu samotného mostu. Ano, bylo to drahé, ale zároveň už to vyhrálo nepočítaně cen a Brazílie je na tenhle most hrdá, stejně jako na bývalého prezidenta, podle něhož je pojmenovaný.
8. Da Vinci Bridge (Norsko)
hqinfo.blogspot.com
Tenhle most navrhl v roce 1502 Leonardo Da Vinci pro sultána Bajezida II jako návrh na řešení dopravy v Konstantinopoli. Měl mít 240 metrů a detaily jeho konstrukce se našly v jednom z Da Vinciho zápisníků. Norové nelenili a půl století později si podle původního návrhu postavili lávku pro pěší. Sice jen ve zmenšeném měřítku (70 metrů), ale i tak úchvatnou.
9. Gateshead Millenium Bridge (Anglie)
Wiki Commons
Tenhle most byl vyroben jako jeden kus a nainstalován na své místo jedním z nejsilnějších lodních jeřábů vůbec. Jeho největší zajímavostí je ale sofistikovaná hydraulika, která dokáže nahnout most o pětačtyřicet stupňů do strany (viz obrázek), aby pod ním mohly projet lodě. Díky tomuto pohybu je most přezdíván „mrkáček", protože pohyb z boku připomíná mrknutí oka.
10. Most míru (Gruzie)
designboom.com
Bridge of Peace v Tbilisi spojuje staré město s novým. Nejpůsobivější je jeho střecha, která se vlní přes řeku jako bájný mořský tvor a je osázena 1208 výkonnými LED panely, které v noci osvětlují oba břehy a tvoří symbolické mírové pouto.
11. Ölhafen Bridge (Německo)
designboom.com
Proč je tenhle most v německém Ölhafenu svinutý jako had? Nachází se totiž v blízkosti obřích ropných nádrží a pro případ požáru musel být navržen tak, aby zabránil jeho šíření. Architekti se s omezeními vypořádali po svém a velmi elegantně. Pokud ale po mostě jdete pěšky, samozřejmě jim nepoděkujete za těch pár set kroků navíc.