Ripley, Scully, Eleven aneb 10 badass hrdinek, které dokazují, že sci-fi je pro holky – G.cz
Vyhledávání

Ripley, Scully, Eleven aneb 10 badass hrdinek, které dokazují, že sci-fi je pro holky

+ DALŠÍCH 8 FOTEK + DALŠÍCH 9 FOTEK

Ta izolace všem leze na mozek. Nedávno jsem během jednoho videohovoru vedla hovor na téma "Holky a sci-fi? Nebe a dudy". Ano, v roce 2020. Ale o to nejde. Už dávno před aktuálním female-empowering hnutím bylo zrovna sci-fi, minimálně v rámci filmu, jedním z mála žánrů - možná dokonce tím úplně jediným - kde mají ženské hrdinky dlouhodobě výsadní a pevné postavení. Následujících 10 vědecko-fantastických ikon to dokazuje.

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 3.4.2020, 10:39

Holky vpřed do vesmíru a ještě dál!

Z nějakého důvodu existují i v roce 2020 lidé, kteří si myslí, že sci-fi není žánr pro holky - pro holky v tom smyslu, že by se jim líbil, týkal se jich, zajímal je. Opak je ale pravdou! Nebylo to tak vždy, ale jestli - a bavme se především o světě stříbrného plátna - existuje nějaký žánr, který z žen nedělá jen pravou lásku hledající, stereotypní, ufňukané tvářičky s pěkným poprsím, pak je to právě ten vědecko-fantastický.

Slyšeli jste někdy o testu Alison Brechdel? Na jeho základě posoudíte, jakým způsobem daný film prezentuje (rozuměj zda daný film prezentuje, nebo neprezentuje ženy šovinistickým pohledem bílého heterosexuálního muže) ženy a stačí k němu zodpovědět jedinou otázku - jsou ve snímku alespoň dvě ženské postavy, které spolu mluví o něčem jiném než o mužích? Občas k tomu bývá přidáváno i to, že by ty postavy měly mít konkrétní jména. Podle průzkumů z testu vycházejících tím pomyslným sítem projde zhruba polovina filmů.

U sci-fi je to ale ještě trochu jiné. Jednou z prvních hlavních hrdinek, kterou tvůrce nechal utáhnout celý film, je legendární Barbarella v podání Jane Fondy a je pochopitelně dost rozporuplná. Na jednu stranu je Barbarella naivní, super-atraktivní sexbomba, která potřebuje zachraňovat a za záchranu se odvděčuje sexem. Na stranu druhou se z nástrah světa dokáže nejen poučit, ale dokonce těchto vědomostí využít ke splnění úkolu, kterým není nic menšího než spása lidstva. Samotná Barbarella má k feministické ikoně daleko, faktem ale je, že se stala popkulturní ikonou a ukázala, že žena ve sci-fi nemusí být jen sidekick udatného hlavního hrdiny.

Postupem let se postavení žen ve vědecko-fantastických filmech měnilo víc a víc k lepšímu. Předobraz drsné sci-fi hrdinky, která se nebojí porvat se s vesmírným monstrem, vytvořila v roce 1979 Ellen Ripley v podání Sigourney Weaver. Ta to děsivému Vetřelci nandala ne jednou, ale hned čtyřikrát, a to vlastní smrti navzdory. Podobně ikonických dam, které se nebojí vyholit si hlavu, omotat se nábojovým pásem a vyrazit zachraňovat lidstvo, je moderní kinematografie plná. Ne vždy se ale jedná jen o takové ostřílené bojovnice - jejich protipólem bývají klidné a inteligentní vědkyně, které zachraňují krk zbrklým kolegům, co si chtějí hrát na vesmírné pistolníky. Vybrali jsme desítku našich oblíbenkyň, na které nedáme dopustit...

Sci-fi zkrátka silným ženám vždy přálo. A nenechte se mýlit - jen proto, že ženská ve filmu nehledá muže snů, ale spíš jadernou hlavici, kterou narve zlým mimozemšťanům do chřtánu, to ještě neznamená, že ztrácí spojení se svou citlivější stránkou, která z ní tu ženu dělá. Skutečně dobře napsané postavy, stejně jako skutečné ženy, totiž zvládají obojí - být něžné i tvrdé zároveň. Dokazuje to třeba Furiosa z Mad Maxe nebo i filmová sci-fi pocta všem matkám - Sarah Conor z Terminátora.

Podobné články

Doporučujeme

Další články