fb pixel RECENZE: Rambo je starý a bilancuje. V Poslední krvi se vrací spíš sám Sylvester Stallone, aby se decentně rozloučil se svou ikonickou rolí – G.cz

RECENZE: Rambo je starý a bilancuje. V Poslední krvi se vrací spíš sám Sylvester Stallone, aby se decentně rozloučil se svou ikonickou rolí

Postava Johna Ramba, ultimátního stroje na zabíjení, který se specializuje na velké skupiny nepřátel, je kultovní jak v literárním, tak především ve filmovém světě. Série, která vedle Rockyho proslavila Sylvestera Stalloneho, který ji dost možná považuje za svoje nejbližší alter ego. V pátém díle s titulem Poslední krev to divák cítí víc než cokoliv jiného.

Kateřina Horáková 20.9.2019, 08:32

Sbohem, Rambo

Viděli jsme ho masit lidi v lese. Viděli jsme ho masit lidi v džungli. Viděli jsme ho masit lidi v poušti. Teď ho uvidíme... cvičit koně a vychovávat okatou naivní puberťačku. A masit lidi na ranči. Filmová série o veteránovi vietnamské války Johnu Rambovi je absolutní kult, který dal vzniknout samostatnému subžánru akčních snímků, kdy jeden mazaný, elitně vycvičený a nelítostný protagonista stojí proti obrovské přesile zloduch, kterou vždy přemůže bez většího zranění. Samotářští akční hrdinové současnosti mají předobraz právě v postavě, kterou před 40 lety poprvé ztvárnil Sylvester Stallone.

Pro herce pomlácené tváře je právě tenhle part (samozřejmě spolu s boxerem Rockym) asi nejvýraznějším v kariéře a pravděpodobně i hvězdě samotné je Rambo nejbližší. Tuhle myšlenku rozhodně podporuje Rambo číslo 5 s titulem Poslední krev, kde se podle tvůrců měl bývalý voják přijít rozloučit s fanoušky, ve skutečnosti je to ale spíš tak, že se stárnoucí Stallone loučí se svým ikonickým alter egem.

Třiasedmdesátiletý Stallone je v důchodu. Svaly má sice pořád, ale stejně jako všechny akční stars jeho generace už nezvládne to, co dřív. Je zkrotlý stejně jako koně, které John Rambo ve své labutí písni cvičí na poklidném ranči v Arizoně. Logicky je tedy třeba tu díru, kdy už Stallone nezvládá trhat ruce a nohy, něčím vyplnit. A to něco je bilancování a vyrovnávání se s hříchy mládí, pochopitelně.

Nejnovější Rambo ve stominutové stopáži nabízí příliš mnoho vhledu do duše vysloužilého zabijáka a příliš málo akce. Navzdory v kontextu celé série nezvykle brutálním a explicitním scénám má divák dojem, že násilí odešlo na odpočinek stejně jako hlavní hrdina. Výsledkem tedy není epická rozlučka, ale spíš průměrný film zcela zaměnitelný s ostatními svého druhu. Vážně, být tam místo Stalloneho Liam Neeson, vlastně to mohlo být dalších 96 hodin.

Na druhou stranu, kdo reálně stál o to točit řečený závěr rambí série? Nejvíc zřejmě Sylvester Stallone. Dopřál si patetickou nostalgickou tečku za něčím, co dost jasně určovalo většinu jeho kariérního života. Nicméně, i v případě, že je na tohle divák ochoten přistoupit a na to konto přehlížet zjevné nedostatky, je Rambo: Poslední krev přinejlepším průměrnou oddechovkou.

A tady si přečtěte recenzi na diskutované sci-fi Ad Astra s Bradem Pittem v hlavní roli.