Zvířecí prvenství
Nejen lidé, ale i zvířata mají v oblasti letectví a kosmonautiky svá prvenství. Příkladem za všechny může být pes Lajka, všeobecně známá a proslulá fena, která se jako první živý tvor dostala roku 1957 na oběžnou dráhu. Podobné zvířecí rekordy a úspěchy ale naneštěstí zastiňují ta „méně důležitá“ prvenství, přestože se třeba jedná o velice pozoruhodné případy.
Jeden z těch nejpozoruhodnějších, nejbizarnějších a nejabsurdnějších případů se datuje k 18. únoru roku 1930, tedy již 27 let před světový úspěch Lajky. Svým celkovým rozměrem a důležitostí se možná s prvním psem na oběžné dráže nemůže ani srovnat, svou bizarností jej však jednoznačně předčí. Navíc i tento pokus se zvířetem na palubě letadla se dá považovat za jakéhosi předchůdce zvířat na palubě raketoplánu…
Nyní už ale k hrdince celé události. Jednalo se o krávu Elm Farm Ollie, jež byla vybrána v rámci mezinárodní letecké výstavy uskutečněné 18. února roku 1930. Jejím úkolem bylo proletět se v letadle na 72 mil dlouhé trase z Bismarcku v Missouri do St. Louis. Vyvoleným letadlem, které se mělo zhostit tohoto specifického úkolu, se stal transportní letoun Ford Trimotor.
Kráva Elm Farm Ollie
Elm Farm Ollie nebyla jen tak ledajakou krávou, pochopitelně. Jednalo se o příslušnici guernseyského skotu, která vyžadovala tři dojení denně. Byla tedy údajně velice produktivní krávou, co se týče mléka. Mimo to byla vybrána také pro svou klidnou povahu. Elm Farm Ollie totiž vážila kolem 500 kilogramů. A dostat neposlušné a rozzuřené pětisetkilové zvíře na palubu by jistě bylo oříškem. Klidná povaha tedy přišla vhod. Bylo rozhodnuto. Produktivní kráva původem z Bismarcku se stane první krávou, co se proletí na palubě letadla. A tak se také stalo.
Nejednalo se však o jediný rekord, který byl toho dne pokořen. Nejenže se Elm Farm Ollie stala první letící krávou, ale byla dokonce také první podojenou krávou během letu letadla. Dojení bylo provedeno jak z vědeckého popudu, tak pro reklamní účely. Vědci tak mohli pozorovat, jaké účinky má let, vzduch a výška na zvířata a jaký vliv má let na samotné dojení. Proč to chtěli vědět? To asi nikdo neví. Ledaže uvažovali o pravidelných leteckých linkách, na nichž by docházelo k dojení krav v případě, že by se během letu prokázala jejich extrémní dojivost. Jiné vysvětlení asi neexistuje, přičemž i tohle jedno je dosti absurdní. Vlastně ano, tamější noviny označily let Elm Farm Ollie za první krok k letecké přepravě hospodářských zvířat.
A kdo vyvolené krávě dělal na palubě letounu společnost? Byl to Elsworth W. Bunce, rodák z Wisonsinu, jenž se o krávu během letu staral. A nejen to. Stal se také prvním člověkem, který v polovině letu letadla podojil krávu. Elm Farm Ollie během letu údajně nadojila 24 litrů mléka. A to už je něco. Mléko bylo následně zapečetěno do kartonových krabic a s padákem shazováno na diváky sledující historický let. Svou sklenici mléka údajně dostal i Charles Lindbergh.
První kráva na palubě letadla
Ačkoli je kráva Elm Farm Ollie rodačkou z Bismarcku v Missouri, slavnou se stala především v mléčném státě Wisconsin, jenž je mezi americkými státy na špičce v produkci mléka. Úspěch Elm Farm Ollie je mimo jiné také důkazem toho, jak to zase jednou Amerika natřela Sovětům. Sovětský svaz sice měl prvního psa na oběžné dráze, ale první kráva na palubě letadla je prostě první kráva na palubě letadla…