„Jeden pruh bude uzavřen“. „Silničáři musí mimořádně opravit...“ „Na dálnici D1 havaroval kamion“. „Nehoda u Říčan zablokovala na několik hodin dálnici...“ To jsou jen některé palcové titulky z posledních několika dní, které se týkají dálnice D1. Pojďme se podívat, kde problém D1 začal.
1. Stavbu pozastavila válka
První plány dálnice vinoucí se napříč Československem se objevily v meziválečném období. Původně měla vést jinudy. Na stole ležela nejprve varianta Plzeň – Košice, později pak Cheb – Velký Bočkov. Obě trasy se vyhýbaly Praze i Brnu. Jenomže vlivem Mnichovské dohody a zabrání Sudet se muselo všechno přepracovat. V rekordním čase byla vypracována nová varianta Praha – Jihlava. Návrh vznikl za pouhých 12 dní! Na začátku roku 1939 pak už byl vypracován detailní plán magistrály Praha – Jihlava – Brno – Zlín a mohlo se začít stavět. Zatímco na začátku války probíhala výstavba poměrně rychle, postupně se tempo snižovalo, až byla stavba v roce 1942 pozastavena úplně.
2. Stavbu pozastavil i únor 1948
Po skočení války vydal prezident Edvard Beneš dekret nařizující pokračovat ve výstavbě. Avšak ne až ke slovenským hranicím, ale jen v úseku Praha – Humpolec. Hladký průběh překazí události v únoru 1948. Režim nemá zájem podporovat automobilismus, ale těžký průmysl, a tak je stavba v roce 1950 znovu ukončena. V té době bylo hotovo asi 30 % dálnice na úseku Praha – Brno.
3. Třetí pokus
V 50. letech byla stavba u ledu. Lidé neměli v těžkých časech dostatek finančních prostředků na nákup vozu, a tak neměla dálnice prioritu. Zelenou dostala až v roce 1963. Bylo však odstoupeno od původních plánů vybudovat autostrádu až k sovětským hranicím. Zatím se počítalo pouze s úsekem Praha – Brno. Stroje znovu najely na staveniště v roce 1967.
4. Konečně kus dálnice!
Sláva! Motoristé se dočkali. Přesně před 47 lety bylo zprovozněno prvních 21 kilometrů dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi! Částečně bylo využito starších nedostavěných úseků.
5. Dokončení dálnice Praha – Brno
Souvislého spojení mezi Prahou a Brnem bylo dosaženo až 7. listopadu 1980. Jako poslední byl dokončen dálniční úsek u Humpolce.
6. A teď to celé předělat!
Jelikož byla dálnice projektována na úplně jiný objem dopravy, potýká se s nadměrným nárůstem provozu už od 90. let. Spíše než dopravní tepně se D1 leckdy podobá spíše parkovišti. Kvůli současnému velkému přetížení je v plánu rozšíření na šest jízdních pruhů v celé její délce. Ale... ne všude to půjde hladce a odhaduje se, že by bylo levnější postavit zcela novou dálnici. Ale to už je jiný příběh.
D1 je tu s námi už neuvěřitelných 50 let! Bezesporu se jedná o nejvytíženější dálnici v Česku a vypadá tomu tak, že to tak ještě nějakou dobu bude trvat. Možná až do doby, než někdo vynalezne teleport nebo létající vozidla.
A zde se podívejte, jak vypadá dopravní zácpa na čínské superdálnici.