fb pixel
Vyhledávání

Pražské metro málem vůbec nebylo metrem, zachránili ho soudruzi z Moskvy

Zdroj: Profimedia.cz

Je to šestapadesát let, co začala stavba pražského metra. Ale nezačala tenkrát jako stavba metra, nýbrž jako systém podzemních tramvají. To je mimochodem důvod, proč se na Hlavním nádraží nastupuje ze dvou nástupišť.

Jan Studnička
Jan Studnička Aktualizováno 14.3.2023, 11:38

Tajný vládní kryt

Přestože vnímáme metro jako moderní záležitost… nebo minimálně relativně moderní záležitost, myšlenka na jeho zřízení sahá až do konce devatenáctého století, kdy s plány na zřízení podzemního dopravního systému přišel pražský obchodník Ladislav Rott. V tomhle prazákladu to ani nemělo být metro, ale systém podzemních tramvají.

A tahle myšlenka na podzemní tramvaje zůstala v Pražanech zakotvená. Jak za monarchie, a později i za první republiky, se návrhy na stavbu pořád objevovaly, nejčastěji v drobných úpravách. Většina tras nicméně hrubě kopírovala áčko, béčko a céčko, tak jak je známe dnes, plus minus jedna trasa.

Nakonec se s reálným plánováním začalo až před druhou světovou válkou, ale náckové rozhodně neměli chuť za velké peníze zvelebovat Prahu, takže šel projekt zase k ledu. V padesátých letech se mělo začít s budováním znovu, ale sociálně i ekonomicky vyčerpaná země neměla peníze ani energii na tak mamutí projekt. Minimálně to navenek tvrdila!

Na Klárově totiž mezi lety 1952 a 1960 vyrostl podzemní prostor, o kterém si dodnes nejsou historici jisti, k čemu měl přesně sloužit. Vypadá to, že začal jako první stanice metra, ale skončil jako bezpečnostní kryt pro pohlaváře minulého režimu. Fascinující je, že kryt byl držen v tajnosti až do roku 2002, kdy ho odhalily povodně.

Nápomocní soudruzi

V polovině šedesátých let už byla dopravní situace v Praze naprosto zoufalá a přeplněným tramvajím bylo třeba výrazně odlehčit, takže magistrát dal zelenou projektu podzemní dopravy. A přestože se už od padesátých let mluvilo o tom, jak moc by bylo špatně, kdyby se Praha rozhodla jít se systémem podzemních tramvají, přesně to byl projekt, který nakonec zvítězil. A 15. března 1967 se začalo budovat.

Vidíte, magistrát byl vždycky napřesdržku. Až na přelomu jara a léta 1968 pozvaní experti ze Sovětského svazu poukázali na to, že stavět systém pro podzemní tramvaje je naprostá hovadina, a doporučili postavit koleje pro opravdové metro. V moskevském stylu. Dobrá rada od soudruhů ze SSSR. Škoda, že se zapomněli zmínit, že se zastaví o pár měsíců později i s tanky.

Přestože mělo být hotovo už v sedmdesátém roce, konec byl nejdřív posunut na dvaasedmdesátý a následně na červen 1974. Tenhle termín se ale podařilo Praze předehnat o celých… několik týdnů, takže tehdy mohl Gustav Husák slavnostně otvírat metro na výročí konce války.

Normalizace byla v plném proudu. Nově i v podzemí.

Podobné články

Doporučujeme

Další články