Nohama stíráš turisty na kolejích: Tramvaje zmizely z Václavského náměstí po 100 letech provozu, nahradilo je metro – G.cz
Vyhledávání

Nohama stíráš turisty na kolejích: Tramvaje zmizely z Václavského náměstí po 100 letech provozu, nahradilo je metro

+ DALŠÍ 4 FOTKY + DALŠÍCH 5 FOTEK

13. prosince 1980 přišlo po téměř 100 letech něco, co jednou provždy změnilo ráz MHD v hlavním městě; na pražském Václavském náměstí byl definitivně ukončen provoz tramvají. Kdysi hlavní dopravní uzel české metropole se tak přesunul na Karlovo náměstí.

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 13.12.2019, 08:37

Moc lidí, moc

Historie tramvajové trati sahá do roku 1884, kdy se po kolejích v samém srdci matičky Prahy začaly vozy hromadné dopravy rozjíždět poprvé. Už předtím jezdila po Příkopech a Vodičkovou a Jindřišskou ulicí koňka, až od 20. května toho roku ale vedla linka po celém náměstí. V roce 1900 pak přišla doba elektrifikovaná a koně a povozy nahradily moderní vozy. Koleje byly přestavěny tak, aby se přiblížily středu náměstí, kde dříve stála okrasná stromová alej. Další revoluční změna pak přišla v roce 1927, kdy bylo na "Václavák" potřeba umístit ještě jízdní pruhy pro automobily. Celé náměstí bylo zrekonstruováno a tramvaje měly své místo přímo ve středu na vyvýšeném pruhu.

Václavské náměstí tvořilo centrální uzel celé hromadné dopravy v Praze. Jak ale město rostlo a jak v něm žilo více a více obyvatel, začínal to být slušný nápor a v jednu chvíli bylo hlavní náměstí tramvajemi doslova zahlceno. Město to zkoušelo řešit různými přestavbami, ale na křižovatce na Můstku často docházelo k tzv. infarktovým stavům. Když pak přišel projekt podzemní dráhy alias metra, které mělo všechno urychlit a usnadnit, bylo jasné, že dny tramvají "pod koněm" jsou sečteny. Definitivně skončily v roce 1986, kdy byly z těch míst odstraněny poslední koleje.

Staré časy dlouho připomínaly jen dva historické tramvajové vozy ve spodní části náměstí, které slouží jako kavárna. Už v 90. letech se ale začalo o obnovení tramvají na Václaváku znovu diskutovat. V roce 2018 proběhla velká oprava prostoru nad Národním muzeem (neoficiálně se tomu říká Muzejní oáza), jejíž součástí bylo i položení 80 metrů kolejí. A letos odsouhlasila rada hlavního města Prahy plán postavení tramvajové trati spojující Národní muzeum s Vodičkovou a Jindřišskou. Stavět by se podle plánů mělo začít v roce 2021 a k zahájení provozu by mělo dojít v roce 2022, maximálně 2023.

Co si o tom myslíte vy? Chcete tramvaje zpátky na Václavském náměstí? Nebo je to podle vás zbytečné?

Podobné články

Doporučujeme

Další články
Zavřít reklamu