1. Slováci mají vkus
wikimedia.org
Ať koukáte kamkoliv, nepotkáte tu lidi v šílených módních kreacích typu pánů v mocném combu ponožek, sandálů, džínových kraťasů nad stehna, kožené vesty a ušmudlané kšiltovky. Nebo žen v kozačkách, džínách a růžovém topu, ze kterého se dere pupek. Až na drobné výjimky jsou tu všichni slušně a čistě oblečení, letos zřejmě letí styly: hipster, Darinka a Rytmus, střízlivá smart casual elegance.
2. Tramvaje
Foto: Kevin B.
Tramvajové koleje mají v České republice standardně rozchod 1435 milimetrů, v Bratislavě je to rovný metr. Narazíte tu na různé modernizované verze typu Tatra T3, K2 nebo lepší 6TA5. Místní dopravní podnik má nyní objednané skutečně nové soupravy 29T a 30T od Škody Plzeň a je na to nejvyšší čas. Ve vozech T3 a K2 se odevšad ozývá kvílení a skřípání, jako ve strašidelném domě, tyto tramvaje jsou v žalostném stavu. I klasické kulaté T3 z Prahy jsou oproti nim ve skvělé formě, jako kdyby vyjely včera z továrny. A paní která namluvila názvy stanic zní tak smutně, jako kdyby při čtení sledovala pět hořících štěňátek.
3. Centrum
Foto: Ladislav Struhár, CASR
Čilý ruch je ohraničen nábřežím od mostu Slovenského národního povstání, Univerzitou Komenského, Kamenným náměstím, Hodžovým náměstím a Bratislavským hradem. Jinak je v ulicích celkem mrtvo. Čím dále od této oblasti, tím víc pusto.
4. Slovenky
www.rugusavay.com
Jsou krásnější než Češky. Sorry, ale je to tak. Mladé, staré, štíhlé, i pokud jsou poněkud tučnějšího ražení - umí se adekvátně obléknout a hlavně usmívat. A když promluví, roztajete blahem.
5. Ceny jídla a pití
smadnymnich.wbl.sk
Extrémně příznivé - vlastně ani nemusíte kontrolovat, co kolik stojí. Taxíky, jídlo, pití, běžné zboží, to vše je naprosto srovnatelné s českou metropolí.
6. Čistota a prostředí
www.ruzinov.sk
Centrum celkem jde, ale jinak je město tak trochu zanedbané. Chodníky a silnice s puklinami, neposekaná tráva, špinavější budovy (včetně novostaveb) a spousta úplně mrtvých míst.
7. Auta
V pohodě se sem vejdou, tranzitní doprava je v těch nejdůležitějších směrech vedena mimo město. Čím dále od středu, tím víc naddimenzovaných bulvárů je vám k dispozici. Proto zde často vidíte křižovatky, které se řídí pouze pravidly přednosti, nebo přechody pro chodce, které nejsou osazeny zbytečnými semafory. A v přepočtu na obyvatele tu jezdí určitě víc drahých exotických sporťáků,než v Praze.
8. Všude je daleko
Foto: SDX
Je to marné, Bratislavě chybí metro. Dopravu mezi klíčovými dopravními uzly zajišťují električky (tramvaje), trolejbusy a autobusy. Chybí rychlá veřejná doprava mezi určitými místy. Bratislava přitom měla mít podpovrchovou dopravu, její výstavba začala a zároveň skončila v osmdesátých letech. V roce 1985 začala na sídlišti Petržalka v jižní části města výstavba tubusu a mělo tu také stát depo Janíkov Dvor, plán byl táhnout linku pod Dunajem do centra. Metro však ani po třiceti letech nebude, mluví se o rychlodráze, jejíž vybudování je také zatím v nedohlednu.
9. Prostitutky
wikimedia.org
Na klasické šlapací kněžky lásky narazíte v Praze hlavně na Karlově náměstí, Václavském náměstí a na benzínce u Rudné. V Bratislavě se dle našeho laického odhadu a pozorování pohybují na okrajích města ve směrech výpadovek na Maďarsko, Rakousko a na silnici vedoucí na Komárno. Kromě klasických bezzubých veteránek najdete v terénu překvapivé množství velmi vkusných děvčat. Trochu nám to připomíná Budapešť. Pokud chcete zavítat do slušných podniků a nemáte zájem o nepříjemné choroby, vyplatí se vám hledat Slovenky v ČR, kde poskytují své služby výrazně levněji.