Smutný Alzák
Každý, kdo dnes prošel centrem Prahy, byl pravděpodobně překvapen, když na Národní třídě potkal smutně tvářícího se maskota interentového obchodu s elektronikou Alzáka, kterého má celá republika v nelibosti kvůli otravným sloganům a ještě otravnějšímu hlasu, jenž se na nás hrne z rádií, televize a internetu už dlouhé roky. Tentokrát však Alzák nerozdává radost, ale je posazen do role smutné a prázdné reklamní postavičky, která prožívá pocity z odvrácené strany konzumu.
„Konzumní kultura často k manipulaci se zákazníkem využívá animistických strategií, při nichž neživé objekty, přístroje i celé korporátní identity připodobňuje živým tvorům, maskotům, subjektům. Jedním z nejtypičtěšjích příkladů v českém prostředí je v rámci firemní identity široce využívaný maskot jednoho velkého internetového obchodu s elektronikou. Dlouholetý s ním spojený marketing se již přelil do 3D animované postavičky až po plyšové fetiše,“ popisuje svůj umělecký projekt absolvent pražské UMPRUM v ateliéru Supermédia Jonáš Strouhal, který se snaží vyobrazit za pomoci performance populárního maskota v jiném světle, než na které jsme zvyklí.
Výsledkem performance by mělo být pravděpodobně video nebo soubor fotografií. Každopádně víme, že součástí akce je i výstava s názvem Typografie pozornosti – Zpřítomnění, která bude k vidění v Galerii Hraničář v Ústí nad Labem od 25. října 2018 až do 1. února 2019.
A zde je galerie poničených koloběžek, které se válejí po ulicích Prahy.