Zrod legendy
Začátkem tisíciletí bylo v Kanadě středně velké vývojařské herní studio. Jmenovalo se BioWare a urvalo si mezi hráči i kritiky velkou popularity svými vstupy do zavedených popkulturních sérií. Jejich RPG tituly jako Baldur’s Gate a Neverwinter Nights stály na kostře pravidel stolního Dungeons & Dragons a Knights of the Old Republic jsou zase hrou, o které někteří fanoušci dodnes tvrdí, že je to nejlepší Star Wars věci, kterou kdy měli v ruce.
A právě po úspěchu své Jedi hry se BioWare rozhodli, že chtějí něco vlastního. Vlastní univerzum, něco, co bude jenom jejich. A dají do toho všechno, co umí. A taky dali, takže v listopadu 2007 spatřil světlo světa Mass Effect! Epické vesmírné RPG se startrekovským základem a starwars švihem. Každý hráč si mohl vytvořit vlastního velitele Sheparda a se svým věrným týmem a lodí nahánět po vesmíru obydleném desítkami různých mimozemských ras krutého záporáka, který se snaží vyhladit veškerý organický život v galaxii. Do cesty se vám staví žoldáci, politika, morální dilemata, prapodivní tvorové, následky vašich rozhodnutí, hmyzí invaze nebo modré prsa velikosti C.
Hra byla expertně napsaná, skvěle zrežírovaná a vypadala na svou dobu naprosto fantasticky. A v neposlední řadě BioWare vytáhli svůj trademark a sice: možnosti voleb, které ovlivňují děj. Nejenom, že jste měli svého Sheparda, ale na konci hry jste měli i svou galaxii, kterou formovala vaše rozhodnutí, a různí členové vašeho týmu vás měli nebo neměli rádi.
Mass Effect byl prostě mistrovským dílem. Ale fanoušci chtěli pokračování. A jak na takový úspěch navážete? A hlavně, jak chcete psát dvojku, když každý hráč skončil svůj příběh jinak?
Cash is the King
Tady je důležité si zmínit jednu věc. Těsně předtím, než první Mass Effect vyrazil do světa, koupil studio BioWare jeden z největších herních publisherů Electronic Arts. Ti si samozřejmě všimli úpsěchu své nejnovější hry Mass Effect a chtěli pokračování taky. Ale chtěli ho rychle, než fanoušci zapomenou. Ale na druhou stranu, EA přinesla do BioWare hóóóóóódně peněz.
Vývojářský tým pro druhý Mass Effect se nafoukl na několikanásobek a z původního herního konceptu se odpáralo několik featerů, které podle tvůrců zdržovalo tempo hry. Podle informací, které pronikly na veřejnost ex post, se vědělo, že celá hra byla v podstatě připravená a hratelná rok před svým vydáním, tedy někdy v zimě 2008 až 2009. A celý ten rok strávili vývojáři tím, že obrušovali hrany a leštili všechno, co se dalo vyleštit, takže když hra konečně vyšla, byla bez chybky. Až na pár drobností, které zmizely s prvním patchem. To už se dneska neděje.
A taky to byla poslední BioWare / EA hra, která to takhle měla. Už třetí Mass Effect dojel na přílišnou chamtivost manažerů z Electronic Arts. Ale dvojka, dvojka přišla přesně včas.
Znovu a lépe!
Jak se tedy hoši z BioWare porvali s tím, že každý hráč zanechal galaxii v jiném stavu? Jednoduše, na začátku dvojky v podstatě zabili hlavní postavu. Nebo… skoro zabili. A trvalo vám dva roky, než jste se probrali. Všichni vaši bývalí přátelé a nadřízení si myslí, že jste po smrti. A vy je musíte nejenom přesvědčit, že vám opět mohou věřit. Tentokrát ovšem potřebujete nový tým. Složený z těch nejlepších vojáků a vědců, těch nejhorších hrdlořezů a nejprolhanějších špionů. V podstatě dáváte dohromady vesmírných tucet špinavců. Musíte si získat jejich důvěru, musíte se předvést jako dobrý velitel, musíte ukázat, že se nebojíte dělat tvrdá rozhodnutí... a jenom tak budete mít šanci postavit se něčemu, co unáší celé lidské kolonie někam do hlubin neznámého vesmíru. Ať už je to cokoli.
Přesvědčeni?
Mimochodem, právě proto, že nejste oficiálně naživu a protože sbíráte svých dvanáct statečných po temné části galaxie, kde vládnou žoldnéři, gangy a organizovaný zločin… právě proto nemají vaše rozhodnutí, která jste nasekali v předchozím díle, v lepších částech galaxie, takový vliv na hru. Ano, postavy s vámi jednají jinak, máte jinou reputaci u různých lidí, ti, které jste zabili, už se do příběhu nevrací a naopak, všechny vaše předchozí volby jsou uznány a akceptovány a programátoři zároveň nemuseli vytvářet osm různých světů.
Mass Effect 2 byl akční masterpiece s geniálně napsanými větvícími se interaktivními dialogy, rychlým tempem, skvělým dabingem, perfektním příběhem vizuálním stylem, který mnohonásobně překonal svého předchůdce. Nemůžem vám říkat víc. Pokud jste hráli, tak víte, pokud ne, mazejte na Origin a za pár dolarů si to kupte. A pokud už máte nakoupeno, skočte se podívat na zajímavosti do naší galerie.