fb pixel
Vyhledávání

Nová Škoda Superb: konečně jsme se svezli

Dámy se chvilku koukali na Superba a pak řekli: "Repubblica Ceca".
Zdroj: Foto: Pavel Vondráček

Ozdobu hokejového mistrovství právě teď testujeme v italském Toskánsku. K prvním zákazníkům se dostane před prázdninami.

Pavel Vondráček
Pavel Vondráček 5.5.2015, 21:26

Lucignano d'Arbia, malé kapesní městečko ztracené v toskánských kopcích. Jedna ulice, dlážděná vápencovými deskami, vysoké cihlové domy a v nich pouhých 127 obyvatel. Bylo odpoledne, muži a ženy posedávají na dřevěných židlích s pletenými sedáky. Vjíždíme do hlavní (úzké) jednosměrné ulice a chvíli se přetahujeme s motorovou tříkolkou o to, kdo má přednost. Nakonec v patové situaci stojíme proti sobě. Řidič tříkolky i dámy na židlích pohlédnou na Superba a intuitivně řeknou: "Áááá, Repubblica Ceca." Je příjemné pocítit, že existuje identifikační symbol pro zemi uprostřed střední Evropy.

Nezabíhejme do debaty, zda si nová škodovácká limuzína zaslouží prezidenta, nebo prezident limuzínu. Důležité je, že má česká automobilka v nabídce auto, které je důstojné hlavy státu. Možná si vzpomenete, jak před příchodem prvního Superbu prezident jezdil v přeci jen trochu obstarožní Tatře, případně ve vozech západní provenience. V článku o nejoblíbenějších prezidentských limuzínách jsme si ukázali, že většina států spoléhá na německou kvalitu, ale Superb za špičkou nijak nezaostává. A dokonce i v nejdražším provedení Laurin & Klement v kombinaci s nejsilnějším motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou, což je konfigurace prezidentské limuzíny, jen horko těžko přeleze milionovou cenovku.

1. Přirozená image

Superb naživo vypadá ještě lépe než na přeci jen trochu vyumělkovaných oficiálních fotkách. Když se do jeho záhybů opře slunce, nemůžete mu upřít solidní charisma. Navíc se tentokrát povedly přední i zadní lampy, které byly doposud vždy předmětem vášnivých diskuzí. A pak jsou tu samozřejmě samotné rozměry vozu. Laurin & Klement navíc nabízí speciální design litých kol, který ve stříbrné i černé metalíze nadělá hodně parády. Plus samozřejmě povinné odznáčky nejdražší edice, aby všichni věděli. Chcete si auto také prohlédnout naživo? Stačí si zajít na hokej. To se samozřejmě snadno řekne, když jsou všechny lístky vyprodané, ale můžete ho alespoň šmírovat v televizních přenosech.

2. Prostor, jako když se zhluboka nadechnete

Prodloužený rozvor o osm centimetrů zvenku nezpozorujete a uvnitř byste na něj museli vytáhnout pravítko, ale vaše nohy ho pocítí okamžitě. Vzadu je tolik místa, že i v případě nadprůměrně vzrostlého řidiče budete mít před koleny dostatek prostoru. Bonusové centimetry, které přináší nová platforma MQB, se také projevily na větším prostoru pro hlavu spolujezdců, takže si za sebe klidně sednou i hodně vysocí manažeři (190 centimetrů) a nebudou mít pocit, že se právě ocitli v charterovém letadle. V těchto parametrech mimochodem na Superba ztrácí nejen Ford či Peugeot, ale i jeho německý bratranec Volkswagen Passat.

3. Naddimenzovaný kufr

Zavazadlový prostor je jako již tradičně jedním z největším trumfů tuzemské automobilky. Stejně jako Škoda Octavia vede v tomto ohledu svůj vlastní segment, předbíhá i Superb s 625 litry a zbytek aut ve stejné kategorii tzv. o parník. Včetně již zmíněného Passatu (o čtyřicet litrů). V kufru jako obvykle najdeme řadu "simply clever" řešení, které umožní náklad uchytit a stabilizovat, odnímatelnou svítilnu nebo vyklápěcí tažné zařízení. Za příplatek si lze objednat tzv. virtuální pedál. S ním stačí jen přejet špičkou boty pod zadním nárazníkem a kufr se automaticky otevře.

4. Vyhovující síla

Motorizace nového Superbu začínají dieselovou šestnáctistovkou o výkonu 88 kW (120 koní) a benzínovou čtrnáctistovkou o výkonu 110 kW (150 koní). V obou případech půjde o maximálně úsporné motory, přičemž diesel bude palivo doslova usrkávat - papírově se chlubí hodnotou 3,9 litru na sto kilometrů. Všechny motory nového Superbu plní nejzelenější normu EUR6 a napříč spektrem třetí generace vozu nabízí o pět procent nižší spotřebu než doposud, navzdory vyšším výkonům nových motorů. Vrcholem nabídky je pak přeplňovaný benzínový dvoulitr o výkonu 206 kW (280 koní), nabízený výlučně s pohonem všech kol a automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Tahle raketa s akcelerací z nuly na stovku pod šest vteřin nahradí v dosavadní nabídce šestiválec o objemu 3,6 litru. Je svižnější, kultivovanější a úspornější. A v levnější verzi Ambition se s ní dokonce vejdete pod milion korun.

5. Napěchovaná technologie

Interiér je možná největší slabinou Superbu. Je o pár centimetrů užší než u konkurence a člověku někdy připadá, že sedí v lepší Octavii. Nenechte se však zmást staromilsky analogovým interiérem. Superb má všechny moderní bezpečnostní asistenty, které si dovedete vymyslet. Sedm airbagů, multikolizní brzda nebo pohotovostní zastavení při detekování překážky, hlídání pruhů, čtení značek, modernizovaná navigace, která vycítí, když k ní přiblížíte prst, speciální nová vyhřívací folie v oknech, co už není viditelná pouhým okem. Interiér verze Laurin & Klement navíc díky příplatkovým materiálům rozhodně obyčejně nepůsobí a tradiční kaplička přístrojů s velkými analogovými budíky se k němu skvěle hodí.

6. Vyargumentovaná hodnota

A to nejlepší na konec? Sice jsme se tu skoro celou dobu bavili o nejluxusnější "milionové" verzi, ale Superb se čtrnáctistovkou začíná už pod hranicí 600 tisíc korun. Příplatek za pohon všech čtyř kol je 65 tisíc Kč, navlas stejný jako příplatek je i za automatickou převodovku. Důležité je, že Superb stojí v průměru cca o osmdesát tisíc méně než shodně vybavený Volkwagen Passat. Rozhodovat se tedy můžete nejen podle osobních sympatií, ale i podle obsahu vlastní peněženky. Navíc i příplatkové pakety jsou za rozumnou cenu. Za dvacet tisíc například získáte onen virtuální pedál, ale spolu s ním i druhé USB, plnohodnotnou zásuvku 230V a nebo startování motoru tlačítkem. Za dalších dvacet tisíc pak získáte plně automatického parkovacího asistenta, který zvládne parkování do řady vozidel i podél chodníku.

Bonus: prázdné Toskánsko

Měl jsem Superba minulé tři roky jako služební auto. Nechoval jsem se k němu jako k rodinnému šperku, co má zůstat v garáži, ale jako k normálnímu pracantovi, nešetřil jsem jej ani na cestách, ani uvnitř. Nebral jsem jej jako limuzínu, ale vozil v něm lidi, psa, dřevo, nábytek, stojany na plakáty, dokonce i pytle s pískem, co jsme potřebovali na focení. Když jsem jej vracel, musel jsem zaplatit dva tisíce korun za extrémní znečištění. To mi nevadilo, protože jsem s ním nikdy neměl jedinou poruchu, nikdy mne Superb nezklamal, a to ani na dálnici, na rumunských polňačkách nebo na ukrajinských bahnodromech. Jediné, co mi vadilo, byl příliš široký středový prostor oddělující sedačky. Jsem menší postavy a když jsem přisunutý blízko k pedálům, měl jsem u kolen málo místa ... a tak jsem byl zvědavý na novou generaci.

Problém s místem pro menší řidiče je vyřešen, ale v zásadě se mi vše zdálo lepší a dotaženější než u generace předchozí. Můj osobní pocit je, že tento Superb je mnohem tišší, řazení přesnější, ovládání zcela intuitivní a možná je to skutečně můj emoční pohled, ale v toskánských serpentinách se mi auto zdálo i pevnější a jistější.

A to je moje rada na závěr, nejezděte na dovolenou, na výlet do Toskánska, vlastně po celé léto, od června do září. Vyrazte sem v květnu, nebo až v říjnu. Nebude se brodit závějemi turistů, nebudete platit zvýšené ceny, můžete mít vypnutou klimatizaci, spatříte žárem ještě nespálenou zemi a když odbočíte z hlavních turistických tras, můžete si všechny ty nádherné toskánské serpentiny užít zcela sami.

Anketa

Líbí se vám nový Superb?

Anketa se načítá...

Chcete vědět, jaké škodovky mohly být na světě, ale nebyly? Čtěte zde.

Podobné články

Doporučujeme

Další články