Nemáte to video s prsem?
Tři bývalí zaměstnanci společnosti PayPal, Chad Hurley, Steve Chan a Jawed Karim, si doménu youtube.com zaregistrovali 14. února 2005, ale první video bylo na server umístěno 23. dubna. V ten samý den, kdy byla poprvé spuštěna možnost nahrávat soubory na stránku.
Podle tvůrců je k vymyšlení konceptu internetového serveru pro sdílení videí vedly dva momenty – Hurley s Chanem se pokoušeli přes internet sdílet krátké video z oslavy, které se oba účastnili, ale brzo zjistili, že na tehdejším internetu chyběla možnost jednoduše nahrávat videa.
Druhý příběh je značně lechtivější – Karim se snažil na internetu najít slavný klip ze Super Bowlu 2004, kdy během hudebního vystoupení vypadlo zpěvačce Janet Jackson prso z obleku, ale nikde ho nemohl najít. To ho vedlo k myšlence jednoduché stránky, kam by si každý mohl nahrát, co by jen chtěl.
A tak vznikl koncept YouTubu, jehož provoz byl zahájen zveřejněním krátkého videa Me at the zoo, kdy během pouhých 18 sekund stihl Karim svým improvizovaným vystoupením před pavilonem slonů v zoologické zahradě v San Diegu změnit budoucnost zábavy. Video je dodnes dostupné a doposud si jej stihlo pustit přes 66 milionů uživatelů.
Během léta 2005 se z YouTubu stala jedna z nejrychleji rostoucích stránek na internetu a již následující rok, v listopadu 2006, odkoupila společnost Google internetový server za závratných 1,65 miliard dolarů – samotný Google se tehdy pokoušel neúspěšně konkurovat YouTubu svým vlastním projektem Google Video, který se nakonec přetvořil v pouhý vyhledávač videí. Koupě to zcela jistě nebyla špatná, jelikož dnes je YouTube druhou nejnavštěvovanější webovou stránkou na světě.
Vyhraje nakonec komerce?
Postupně se měnila i náplň videí – zejména zpočátku byl YouTube používán k šíření klipů z televizních pořadů, písní či právě autorských originálů. Po problémech s autorskými právy podepsala společnost smlouvy s několika partnery, takže například hudební videa jsou dnes více méně šířena samotnými autory prostřednictvím autorizovaných kanálů.
Vývojem si prošli i originální tvůrci, kteří se z nahrávačů amatérských videí proměnili v to, co dnes označujeme za fenomén youtuberů. Ten před nedávnem utrpěl velkou porážku, když kanál PewDiePie švédského youtubera Felixe Kjellberga, který si od roku 2013 držel pozici nejodbíranějšího uživatele na stránce s 94 miliony odběrateli, byl předběhnut indickou nahrávací společností T-Series. Pro některé fanoušky YouTube se tak jedná o definitivní výhru komerčního obsahu stránky, který postupně vytlačuje autorské kanály.
I tak ale zůstává YouTube úžasným místem na internetu, kde může úspět každý, kdo má skutečně dobrý nápad. Nebo se třeba natáčí, jak pije lepidlo. Fantazii se meze nekladou!
A tady si přečtěte 10 zajímavostí o Borisu Jelcinovi.